Assen 2 nog niet op het goede spoor

Geen reacties op Assen 2 nog niet op het goede spoor

De eerste thuiswedstrijd van Assen 2 dit seizoen was de wedstrijd tegen DAC op 15 oktober. Vorig jaar eindigde de wedstrijd in Delfzijl in 4 – 4, maar het ene seizoen is het andere niet… Jan Posthoorn was helaas verhinderd deze avond, en dat is toch wel een aderlating. Gelukkig kon teamleider Maarten H. wel meespelen, en met hem ben je vrijwel zeker van in ieder geval één vol bordpunt.

De score werd geopend door Gerard op bord 5 met een remise. Het paard van zijn tegenstander zag er iets sterker uit, maar veel had het niet om het lijf.

Gertjan pakte de tweede remise van de avond, nadat hij op bord 8 in de opening een pion had weggegeven. Die kreeg hij wat verder weer terug, een remiseaanbod werd afgeslagen, maar het dame-eindspel dat overbleef was niet meer te winnen voor Gertjan.

Ikzelf had helaas de twijfelachtige eer om als eerste mijn partij met een nul te beëindigen. Na analyse met de computer bleek dat ook nog onnodig:

De marge werd vergroot doordat ook Ben het niet kon houden. Hij was op bord 6 goed uit de opening gekomen, maar gaf daarna twee pionnen weg. De partij was daarna nog niet gespeeld, want Ben vocht uitstekend terug en kreeg zelfs winstkansen, maar helaas bleek in het eindspel een zwarte pion te promoveren, en dat was wel einde verhaal.

Teamleider Maarten H. bracht hoogstpersoonlijk de spanning weer terug met een overwinning op bord 4. Hij mocht bij een afwikkeling een pion buitmaken, en het toreneindspel werd daarna prima uitgespeeld. 2 – 3 met nog drie partijen te gaan.

Rieks mocht bij afwezigheid van Jan P. op bord 2 plaatsnemen, en deed dat met verve. Zijn sterke tegenstander (1900+!) probeerde van alles om Rieks aan het wankelen te krijgen en kwam ook een heel eind, maar met zijn sterke loper had Rieks goede compensatie voor de verloren pion, en dus werd de partij kort na de tijdcontrole remise gegeven.

De laatste twee partijen brachten helaas geen succes. Sybrand was op bord 3 na zo’n 20 zetten een stuk kwijtgeraakt, won dat op één of andere manier weer terug, maar moest in het toreneindspel de vlag strijken. Jan B. was op bord 7 met ongeveer een half uur minder aan de partij begonnen, maar dat belette hem niet om een materiële voorsprong van één of twee pionnen te krijgen. Helaas blunderde Jan in tijdnood een toren weg, en zo werd hij de laatste verliezer van de avond.

Het ene seizoen is inderdaad het andere niet. De reeks verlieswedstrijden zal nog wel even voortduren vrees ik, want de volgende wedstrijd is de uitwedstrijd tegen topfavoriet SISSA 2, in feite het SISSA 1 van vorig seizoen. Daarna moet de opwaartse lijn maar worden ingezet.

Assen 2            1678 - DAC              1746 2½ - 5½
1. Martin van Velzen  1840 - Henk Kloosterman 1931 0  - 1