Het Persoonlijk Jeugdkampioenschap C en D

Vorig seizoen vond het PJK in februari plaats, dit seizoen wordt het volledig anders georganiseerd: het kampioenschap van de A- en de B-categorie werd al in september gehouden, en de C- en D-categorie spelen weer in de herfstvakantie. Het AB-kampioenschap telde in totaal slechts 5 deelnemers, waaronder drie Assenaren: Ivo, Frank en Gertjan werden respectievelijk kampioen, tweede en vierde in de B-groep. Alsnog mijn felicitaties!

Het kampioenschap van de C- en D-categorie werd op 25 en 26 oktober gespeeld, en het aantal Assenaren viel niet tegen: drie in de C-groep en twee in de D-groep.

C-groep

In deze groep hadden we met Silvia en Gerbert maar liefst twee kanshebbers voor de titel, en daarnaast deed ook Lieke mee voor de ervaring.

Silvia was als derde geplaatst, maar al snel werd duidelijk dat haar vorm ver te zoeken was. In enkele partijen kreeg ze wel een prima stelling, maar haar oude kwaal, het missen van relatief eenvoudige trucjes, stak dan weer de kop op. Uiteindelijk bleef de teller steken op 1,5 uit 7, wat gelukkig nog net voldoende bleek om er een match om de meisjestitel uit te slepen. Het NK is dus nog steeds haalbaar voor Silvia!

Gerbert speelde een uitstekend toernooi. Weliswaas verloor hij in ronde 3 van de uiteindelijke kampioen Florian Verweij, maar met onder meer een overwinning op de als eerste geplaatste Olav Mostertman (die overigens ook niet zijn beste toernooi speelde) behaalde hij uiteindelijk 5,5 uit 7, en dat betekende op WP de tweede prijs! Bovendien mag ook Gerbert een tweekamp voor een NK-plaats spelen.

Lieke was als negende van de tien geplaatst en stond dus een zwaar toernooi te wachten. Weliswaar speelde ze niet slecht, maar de anderen waren gewoonweg beter. Pas op de tweede dag wist ze twee halfjes te scoren, waarbij ze overigens wel in de vijfde ronde remise aannam met twee pluspionnen. Dat is haar natuurlijk niet echt kwalijk te nemen: met 0 uit 4 op het scorebord denk je al snel “beter een half ei dan een lege dop”. Maar goed, zoals ik al zei: het ging voor Lieke vooral om de broodnodige ervaring.

D-groep

Twee nieuwbakken jeugdleden waagden het erop: Ingmar Dolfing en Jiske de Vries.

Ingmar heeft al wat toernooiervaring, maar een PJK, met langere partijen, is toch wat anders dan een Grand-Prix-toernooi. Toch deed hij het bepaald niet verkeerd met in totaal drie overwinningen, plus een bye, dus in totaal 4 punten. Daarmee is hij in ieder geval hoger geëindigd dan verwacht. Ik verwacht veel van Ingmar de komende jaren!

Jiske is qua toernooien helemaal een onbeschreven blad; volgens mij was dit haar eerste toernooi van dit kaliber. Het was dus behoorlijk wennen aan het spelen met de klok en verplicht noteren, en dat vertaalde zich ook in het toernooiverloop. De eerste dag vier keer verlies en een bye, waardoor het eerste punt in ieder geval binnen was. De tweede dag begon met een drama: een dame tegen een toren meer en… de vlag valt. Dan mag je best teleurgesteld zijn! Gelukkig volgden daarna zomaar twee overwinningen, en ondanks verlies in de laatste ronde (tegen Ingmar, dat wel) is het dus toch een goed toernooi geworden. Een mooi debuut dus voor Jiske!

Samengevat was het dus weer een mooi toernooi met potentieel twee prijzen en twee NK-gangers, en de jongelingen in de D-groep hebben het wat mij betreft prima gedaan!

Foto’s van eigen hand zijn op Facebook te zien: dag 1, dag 2.