Assen 1 raakt op stoom en verslaat de Spassky’s

Na 6 weken was het eindelijk weer tijd voor een KNSB-zaterdag, en de tegenstander op 20 november was de Groningse vriendenclub (de) Spassky’s. De laatste onderlinge wedstrijd was alweer bijna 4 jaar geleden, toen beide teams nog in de Promotieklasse speelden; Assen 1 was dicht bij de winst, maar na wat ongelukjes gingen de Spassky’s nog met de overwinning aan de haal en werden uiteindelijk kampioen. Nu is Assen 1 in de tussentijd enorm versterkt, terwijl de Spassky’s met vrijwel hetzelfde team speelden als indertijd. Genoeg kans op revanche dus!

Na bijna 3 uur spelen was Renze, net als in de vorige wedstrijd, verantwoordelijk voor de openingstreffer. Op bord 1 tegen de sterkste Spassk Henk van Putten kwam hij met het Glek-systeem (Vierpaardenspel met 4. g3) op de proppen; Van Putten reageerde daar niet geheel optimaal op en werd daarna eigenlijk kansloos opgerold. Naar ik begreep besliste Renze de partij nog met een aardig trucje, maar dat heb ik alleen van horen zeggen. In ieder geval opnieuw een puntje voor onze topper!

Elmar mocht op bord 5 het tweede volle punt bijschrijven. In de Engelse aanval van de Najdorf speelde tegenstander Maurits Logtmeijer het modieuze 8… h5, maar dan moet je niet wat later alsnog rokeren. Gevolg: de aanval van Elmar kwam eerder dan die van Logtmeijer, wat weliswaar geen mat opleverde maar wel een toren voorsprong, wat ook voldoende was voor de winst.

Ivo op bord 4 wekte na zo’n 15 zetten niet de indruk erg veel vertrouwen in zijn stelling te hebben, maar dat bleek nogal mee te vallen. Sterker nog, een afwikkeling leverde hem zelfs een pion op. Helaas wist tegenstander Henk Jansen die weer terug te winnen, waarna er niet voldoende overbleef voor Ivo om op winst te spelen, en dus werd het opnieuw een remise. Dat is in ieder geval beter dan onverantwoord op winst spelen en dan het deksel op de neus krijgen, nietwaar?

Ikzelf moest helaas op bord 7 als enige Assenaar een nul incasseren (helaas voor mezelf, niet voor het team natuurlijk 😉 ). Ik was iets te diepzinnig bezig in de opening en liet zomaar toe dat mijn tegenstander Alidston Henries (zoals gebruikelijk zo’n 10 minuten te laat, en gewapend met een blik energiedrank en een tros bananen) een zware aanval op mijn koningsstelling kreeg. Die sloeg gelukkig niet zomaar door, maar juist op het moment dat ik dacht de zaak onder controle te hebben had Henries een fraaie truc die hem alsnog een dodelijke aanval opleverde. Toen gebeurde er iets opmerkelijks in wederzijdse tijdnood:

(Voor de goede orde: zwart heeft na 33. Kxh2 sowieso eeuwig schaak en kan zelfs nog een voordeeltje vasthouden. Kortom, huiskamervraag: hoe gaat het eeuwig schaak, en hoe kan hij alsnog op winst proberen te spelen?)

Sjoerd trof op bord 6 opnieuw een oude bekende: in de jaren 80 speelde hij samen met zijn tegenstander Harrie van der Laan bij SISSA. Van een vriendenremise was echter geen sprake: Sjoerd speelde uitstekend en schoof Van der Laan naar een kansloze nederlaag. De eerste van vele volle punten voor Sjoerd? Laten we het hopen!

Paul werd op bord 8 geconfronteerd met 1. b3, een specialiteit van tegenstander Peter Bodewes. Paul werd er niet warm of koud van en bereikte gewoon een goede stelling, maar voordeel was lastig aan te tonen. Na de tijdcontrole resteerde dan ook een gelijke stelling, en de puntendeling was dus een logisch gevolg.

Pieter verbruikte op bord 2 voor zijn doen opvallend veel tijd in de opening. Tegenstander Dries Koster bestreed de Siciliaan van Pieter namelijk met 2. c3 (Alapin), en dat kende Pieter nog niet. Qua stelling ging het aanvankelijk wel goed, maar opeens verdween er een zwarte pion van g7, de zaak werd afgewikkeld en er bleef een toreneindspel met 3 tegen 2 pionnen over. Ik had er geen vertrouwen meer in, maar opeens kwam het bericht dat Pieter had gewonnen! Wat was er namelijk gebeurd: Koster offerde zijn toren om de h-pion te laten doorlopen… en die liep dus niet door. Gevolg: een zwaar balende Koster en een vol punt voor Pieter. (Huiskamervraag 2: waar doet dit voorval aan denken? Hint: het was in een wedstrijd van vorig seizoen.)

Maarten D. was toen nog bezig aan een marathonpartij, die uiteindelijk om 5 voor 7 (na bijna 6 uur!) werd beslecht met een remise. De pluspion die Maarten in de loop van de partij had veroverd bleek een a-pion die niet zomaar doorliep, en toen tegenstander Jan Postma kon bereiken dat er verder alleen pionnen op de h-lijn overbleven, met beiden nog een toren, was het wel duidelijk dat er geen winst meer inzat.

Een mooie dag dus: 2,5 – 5,5. We staan nu vierde, en wat mij betreft horen we gewoon in de KNSB thuis.

Spassky's           1926 - Assen             1985 2½ - 5½
1. Henk van Putten     2156 - Renze Rietveld    2274 0  - 1
2. Dries Koster        1964 - Pieter Tromp      2066 0  - 1
3. Jan Postma          1956 - Maarten Dijkstra  2051 ½  - ½