Assen-Staunton

Geen reacties op Assen-Staunton

Verslag: Pieter

De tweede thuiswedstrijd van Assen 1 in de 3e klasse A stond afgelopen zaterdag op het programma tegen het sterke Staunton, qua rating een van de sterkere, zo niet het sterkste team in deze poule. Een spannende wedstrijd was het gevolg:

Op bord 1 stond Renze (zwart) lang onder druk vanuit de opening, maar wist een aantal stukken te ruilen waardoor deze druk geneutraliseerd werd. Er bleef een eindspel over waarin snel tot remise werd besloten.
Op bord 2 speelde ikzelf een partij met wederzijdse kansen. Ik kwam niet erg voordelig uit de opening, maar mijn tegenstander koos waarschijnlijk niet het beste plan en hield een zwartveldige loper over, die vanwege zijn pionnenstructuur (d6, e7 en f6) niet meer meedeed. Doordat de witveldige lopers al snel waren geruild bleken de velden c6 en e6 mooie velden voor mijn paarden te zijn, en in een tactische stelling met wederzijdse tijdnood wist ik de dame van mijn tegenstander te winnen, waarna zwart, na nog een laatste trucje geprobeerd te hebben opgaf.
Op bord 3 speelde Maarten een goede partij, in een eindspel met twee torens voor beide kanten en ongelijke lopers bleken zijn vrije damevleugelpionnen sterker dan de vrijpion op d7 van zijn tegenstander, en na nauwkeurig spel wist ook hij de overwinning binnen te halen.
Op bord 4 koos Ivo een wat verrassende opening, waarmee hij in de interne ook al enig succes behaalde. Helaas speelde zijn tegenstander het goed, en nadat er veel stukken waren afgeruild werd ook hier tot remise besloten.
Helaas heb ik van Elmars partij vrij weinig meegekregen, maar volgens mij leek hij erg op de partij die Renze speelde, en ook daar werd (volgens mij) een remiseachtig eindspel bereikt.
Sjoerd speelde op bord 6 een leuke partij. Nadat hij goed uit de opening was gekomen, kwam er een erg tactische stelling op het bord, waar er aan beide kanten een groot aantal stukken aangevallen stond. Zijn tegenstander bezweek als eerste door zijn loper ongedekt te laten, waar Sjoerd met een aftrekaanval van kon profiteren, en na winst van een aantal pionnen bleef er ook nog een mooie stelling over voor Sjoerd, waarop zijn tegenstander zich gewonnen gaf.
Paul kwam op bord 7 in hevige tijdnood (nog 1 minuut voor een zet of 10), en omdat zijn stelling ook al niet zo goed meer was, was deze partij niet meer te houden.
René was op bord 8 het langst bezig en was rond etenstijd klaar. De eerste 15 zetten waren allemaal theorie en gingen dus vrij snel. Helaas werd René gedwongen zijn witveldige loper te ruilen, en opeens had zwart de beste kansen in het resterende eindspel. Na een uurtje of 3 stug verdedigen bleek de stelling uiteindelijk niet meer te houden te zijn.

Uitslagen:

Assen            1989 - Staunton       2014 4½ - 3½
1. Renze Rietveld   2274 - Hans Polee     2048 ½  - ½
2. Pieter Tromp     2066 - Yeb Blom       2063 1  - 0
3. Maarten Dijkstra 2051 - Joop Hummel    1983 1  - 0
4. Ivo Maris        2012 - John Riksten   2065 ½  - ½
5. Elmar Hommes     1985 - Theo Ebels     2000 ½  - ½
6. Sjoerd Homminga  1871 - Erwin van Pelt 2045 1  - 0
7. Paul den Boer    1840 - Paul Hummel    1999 0  - 1
8. René den Dekker  1814 - Piet Mulder    1912 0  - 1

Tegelijkertijd met deze wedstrijd vond er een training plaats van het C-team onder leiding van Martin. Hopelijk hebben wij met onze partijen nog iets bij kunnen dragen aan het leerproces van dit talentvolle team.

Tenslotte wil ik Henny, Saskia, Luuk, Tinus, Pieter Hofman, Gerard, Maarten Bosma, Freek en zijn mascotte (een redelijk grote hond) en uiteraard iedereen van wie ik niet gemerkt heb danwel vergeten ben dat zij zijn komen supporteren hartelijk bedanken voor de steun en uiteraard Ben en Rie voor de wedstrijdleiding en de catering.

Onze volgende thuiswedstrijd spelen we op 12 februari tegen de Twee Kastelen, waar iedereen uiteraard weer van harte welkom is om te komen kijken. De volgende uitwedstrijd is trouwens ook goed bereikbaar, op 8 januari tegen Haren.