Zwaarbevochten overwinning Assen 2 op Groningen 4

Na drie nederlagen werd het voor Assen 2 tijd om weer eens te winnen, want degradatie is uiteraard geen optie. De thuiswedstrijd tegen Groningen 4 op 10 december was daarom een heuse vier-punten-wedstrijd, en het spel was een goede afspiegeling daarvan: de wedstrijd kon alle kanten op, maar viel uiteindelijk in de (voor ons) goede richting.

Gertjan was op bord 8 als eerste klaar.

Rieks was als tweede klaar, maar helaas werd het geen leuke partij voor hem op bord 2. Hij had de opening nota bene voorbereid, maar was de juiste volgorde blijkbaar vergeten, waarna zijn stukken op dusdanig slechte velden kwamen dat materiaalverlies onvermijdelijk was. Tegenstander Henk Pompstra speelde het verder prima uit.

Gerard maakte de gelijkmaker met een goede partij op bord 5. Ik heb er niet veel van gezien, maar naar verluidt wist Gerard zijn tegenstander Ferry Ruigendijk ergens een stuk afhandig te maken. De uitslag is dan niet moeilijk te raden de laatste tijd: puntje voor Gerard.

Ben was op bord 6 bezig om Groningen-voorzitter Henk Haisma op regelmatige wijze van het bord te drukken, maar bokte ineens een stuk weg. Gelukkig zag Haisma de winst ook niet echt en bood daarom maar remise aan, wat Ben uiteraard gretig aannam.

Teamleider Maarten H. zette ons op voorsprong met een prima partij op bord 4. Tegenstander Guido Visser moest lang rokeren, maar omdat hij de damevleugel al had geopend was dat ook geen succes. Maarten opende de aanval, maakte een kwaliteit buit en dat was het wel.

Sybrand moest daarna op bord 3 helaas een nul incasseren. Ik heb het niet helemaal gezien, maar volgens mij waren de toren en a-pion van tegenstander Tsjisse Tilma te sterk, en liet Sybrand zich ineens, op zoek naar tegenspel, matzetten met een pion.

Ikzelf was op bord 1 een hele partij lang aan het keepen, nadat mijn tegenstander Tim Loos al op zet 11 mijn koningsstelling weg had geofferd en daarna met zijn eigen pionnen was gaan stormen. Op één of andere manier overleefde ik een verloren stelling, inclusief tijdnood, om vlak na de tijdcontrole deze stelling op het bord te krijgen:

Jan B. was als enige nog bezig, en wat er in zijn partij op bord 7 gebeurde valt met geen pen (of tekstverwerker) te beschrijven. Ik laat dat daarom achterwege, en vermeld alleen dat tegenstandster Annelies van den Heuvel uiteindelijk in verloren stelling door de vlag ging. Het winnende punt!

Die puntjes smaken goed. Wees gerust: we gaan echt niet degraderen!

Assen 2            1676 - Groningen 4             1712 4½ - 3½
1. Martin van Velzen  1784 - Tim Loos                1694 ½  - ½