“Assen 2 is beter dan Assen 1!”: grote overwinning Assen 2 op Leek

In ronde 5 van de eerste klasse A mocht Assen 2 het op 14 januari opnemen tegen het uit de Promotieklasse gedegradeerde Leek. Op papier twee gelijkwaardige teams, maar hoe anders zou het in de praktijk lopen…

We begonnen met een 1 – 0 voorsprong, want een week eerder had Sybrand op bord 2 vooruitgespeeld, en zijn partij in winst omgezet door zijn tegenstander Johan ten Hoor een toreneindspelletje af te nemen. Een leuk begin!
Sybrand analyseerde op het forum:

Zoals gebruikelijk kwam ik naar mijn gevoel iets minder uit de opening, hoewel het (weliswaar freeware) schaakprogramma dat ik heb er anders over dacht. De stelling na 14….Tad8

Een ongelofelijk spannende partij, zonder noemenswaardige fouten van beide kanten. De freeware schaaksoftware geeft lange tijd maar een zeer geringe bandbreedte in de waardering van de stelling. Zwart heeft in het eindspel niet gewonnen gestaan, maar dat is wijsheid achteraf, het was een partij waar de winst door een of een paar tempo’s werd bepaald.

Voor de teamgenoten van Assen 2 veel succes aanstaande vrijdag tegen Leek ! De tussenstand is in ieder geval 1-0 🙂

Op de wedstrijdavond zelf werd deze lijn doorgezet, te beginnen met een relatief eenvoudige overwinning van Gertjan op bord 8. Al snel won hij een pion van zijn tegenstander Henk de Haan, daarna een kwaliteit, en uiteindelijk mocht hij Pf7 mat spelen.

Het werd 3 – 0 door een gedegen overwinning van Cor op bord 5. Hij had zijn tegenstander Geert Willems slim een pion afhandig gemaakt, en die voorsprong bleek uiteindelijk beslissend.

We liepen zelfs uit naar 4 – 0 doordat ook Ben op 7 een eindspel won. Al na 12 zetten waren de dames eraf en was er een gelijkwaardig eindspel ontstaan, waarin Ben veel handiger bleek dan zijn tegenstander Teije Smedinga. Halverwege dus al zeker van één matchpunt, en een dikke overwinning was mogelijk.

Jan P., voor de gelegenheid spelend op bord 3, tikte de teamoverwinning binnen door zijn eindspel met pluspion tegen Geert de Haan onberispelijk uit te spelen. Nog 3 partijen bezig, en de matchpunten waren al binnen! Hoe hoog zou de score oplopen?

Er kwam zelfs een zesde vol punt, verzorgd door Gerard op bord 6. Hij kreeg na iets meer dan 10 zetten zomaar een vol stuk in de schoot geworpen, en ondanks hardnekkig verzet van tegenstander Frans Huisman kwam dat punt niet meer in gevaar. 6 – 0! Kon er nog iets fout gaan vanavond?

Helaas, teamleider Maarten H. viel uit de toon, ondanks dat hij via een koningsaanval zijn tegenstander Sander Westerlaan (die ook al een half uur te laat arriveerde) twee pionnen armer had gemaakt. De loper van de zwartspeler bleek erg sterk, Maartens toren kon daardoor niet actief worden, en toen de zwarte toren wél actief bleek te worden bleken de pluspionnen niets waard en kreeg deze partij als enige van de avond een (voor ons) negatieve uitslag.

Ikzelf rondde de strijd af met een remise op bord 1, waar ik bepaald niet over mocht klagen: zo rond zet 25 liet ik zomaar een pion instaan, die mijn tegenstander Pieter Doller uiteraard graag aannam. Een tweede pionoffer sorteerde niet het gewenste effect, de laatste vier zetten voor de tijdcontrole moest ik in ongeveer 30 seconden spelen (wat me lukte zonder verdere ongelukken), maar vlak daarna volgde het geluk: ik mocht een cruciale pion terugwinnen, waarna het eindspel ineens niet zo duidelijk meer was, en uiteindelijk eindigde in een zetherhaling.

6,5 – 1,5, die cijfers heeft Assen 2 lang niet meer gezien (qua overwinningen althans). Hopelijk goed voor het zelfvertrouwen, want de volgende twee wedstrijden brengen ons zware tegenstanders. Allereerst op 10 februari de uitwedstrijd tegen Oostermoer, dat na hun overwinning op SISSA 2 alleen koploper is.

Assen 2            1696 - Leek              1691 6½ - 1½
1. Martin van Velzen  1784 - Pieter Doller     1837 ½  - ½