BSSK 2011: Verrassing in blauwe groep, clubleden domineren groene groep (update 13 februari)

Net als vorige jaren werd het BSSK gehouden op de laatste zaterdag van januari, in dit geval de 29ste. Er waren in totaal 143 aanmeldingen, maar nogal wat kinderen vielen helaas uit wegens ziekte en andere ongemakken, en zo bleven er uiteindelijk 63 deelnemers over in de blauwe groep (10 en ouder), en 53 in de groene groep (tot en met 9).

De groene groep werd dit jaar een succes voor de club: de beide clubleden die in deze groep meededen eindigden op de eerste twee plaatsen! De algemene groepswinst ging, enigszins verrassend maar volkomen verdiend, naar de negenjarige Jiske de Vries, die vorig jaar niet verder kwam dan 3 uit 7, maar nu oppermachtig was: ze won al haar partijen en liet bij vlagen prima spel zien. Het volgen van de NotaBene-trainingen en het lidmaatschap van de club betalen zich uit! De tweede plaats werd gedeeld door twee spelers, van wie clublid Sam Steenbeeke de meeste weerstandspunten bleek te hebben; Joël Brinksma moest daardoor genoegen nemen met plaats drie, maar verdient daarmee wel het predikaat “beste niet-clublid”. Voornaamgenoot Joël Dusseljee verdient overigens een eervolle vermelding: hij miste de eerste ronde, maar won daarna 5 partijen op rij om uiteindelijk door Sam afgestopt te worden. Geen prijs dus, maar wel een zeer knappe prestatie!

De prijswinnaars per categorie:

t/m 8 jaar:

1. Tycho Bruggink, 5 uit 7 (31,5 WP)
  2. Floris Verkerk, 5 uit 7 (26 WP)
  3. Abedin Hey, 4,5 uit 7

9 jaar:

1. Jiske de Vries, 7 uit 7 (en algemeen winnares Groen!)
  2. Sam Steenbeeke, 6 uit 7 (37 WP)
  3. Joël Brinksma, 6 uit 7 (31 WP)

In de blauwe groep konden de clubleden helaas geen woordje meespreken, al behaalde Vincent Raaijen wel de tweede prijs voor de tienjarigen. Deze groep werd gedomineerd door spelers van Theo Thijssen: het gehele podium werd door de bekende schaakschool gevuld! Andreas Veenstra stond slechts een halfje af en werd kampioen, Mart de Vries werd tweede op een half punt achterstand, en nog een punt daar achter pakte Julian Daalman de derde plaats.

De prijswinnaars per categorie:

10 jaar:

1. Jimmy Lin, 6,5 uit 9
  2. Vincent Richtering Blenken Raaijen, 6 uit 9 (57 WP)
  3. Dion Swijghuizen, 6 uit 9 (50 WP)

11 jaar en ouder:

1. Andreas Veenstra, 8,5 uit 9 (en algemeen winnaar Blauw!)
  2. Mart de Vries, 8 uit 9
  3. Julian Daalman, 7 uit 9

Het scholenklassement vertoont een opvallende gelijkenis met dat van vorig jaar: Theo Thijssen met ruime voorsprong kampioen, en hun tweede team op plaats vier, dus opnieuw twee TT-teams naar het Drents kampioenschap! De Valkenhorst en de Kloostertuin pakten de overige podiumplaatsen, terwijl de Veldkei ditmaal naast de prijzen en het Drents kampioenschap greep.

Bekijk de volledige eindstanden hier: Groen, Blauw, Scholen.
Vele foto’s zijn te vinden op Facebook.

Update/rectificatie: Bij het bepalen van het scholenklassement is per ongeluk een foutieve ranglijst gebruikt, wat enkele vergissingen heeft veroorzaakt. Voor plaatsing voor het Drents kampioenschap heeft dit verder geen gevolgen, maar wel voor de prijzen: de Valkenhorst en de Kloostertuin moeten omgewisseld worden. De gecorrigeerde ranglijst staat inmiddels online; bij deze onze excuses voor deze fout en het daardoor veroorzaakte ongemak.

Update 13 februari: Naar nu blijkt mogen er niet vier, maar zes teams naar het Drents Kampioenschap. De Veldkei en de Emmaschool zijn als vijfde en zesde geplaatst en mogen samen met Theo Thijssen 1 en 2, de Kloostertuin en de Valkenhorst op 5 maart naar Zuidlaren.