Eervolle nederlaag Assen 2 tegen Oostermoer

Assen 2 moest het in de zesde ronde van de NOSBO-competitie opnemen tegen Oostermoer. Op papier een zeer lastige uitwedstrijd, want de mannen uit Zuidlaren hadden tot nu toe alles gewonnen, inclusief de topper tegen SISSA 2, waar Assen 2 eerder nog met grote cijfers van verloren had. Maar zoals wel vaker bleek dat niet veel te zeggen, en bleef de spanning er tot het laatst inzitten.

Het eerste gunstige teken kwam van Cor, die op bord 4 op aardige wijze zijn verloren stelling tegen Hans de Graaf remise wist te houden. De hele partij had wit het initiatief, maar hij miste een relatief eenvoudige winst, waarna Cor plotseling zoveel tegenspel kreeg op de damevleugel dat de witspeler eeuwig schaak moest houden.

Jan B. volgde met eveneens een remise, maar hij zal daar niet geheel tevreden over zijn geweest. Op bord 6 speelde hij tegen Kees Toonen een ingewikkelde partij, waarin Jan een kwaliteit voorkwam, maar daarna een eeuwig-schaak-trucje miste.

Daarna vielen er enkele beslissingen binnen korte tijd: remises voor Jan P. (in betere stelling, op 2 tegen Heinse van Houten) en Gertjan (nadat naar eigen zeggen zijn tegenstander Bob Dröge de winst gemist had op 7), een keurige overwinning van invaller Jacob (materiaalwinst tegen Derk Vegter op bord 8), en helaas een nederlaag voor Ben op bord 5; tegenstander Johan Meirink was in een lastig eindspel degene die de één na laatste fout maakte.

Ikzelf heb niet echt mijn externe seizoen, en dat bleek in deze wedstrijd vooral in de slotstelling van mijn partij op bord 1 tegen Martien Visser: ik dacht dame en stuk tegen twee torens te verliezen, maar in tijdnood had ik een reddende zet over het hoofd gezien. Op zich al een klein wonder dat ik niet verloren stond, want eerder had ik een stuk weggeblunderd. Mijn tegenstander liet zich daarna echter ook trucen, maar toch had hij dus het laatste woord.

Sybrand mocht dus een matchpunt proberen te redden op bord 3, en hij kwam tegen Jasper Snijders (tot dan 5 uit 5!) heel ver: twee pionnen meer, en de zwarte g-pion ging niet doorlopen. Helaas zag Sybrand in tijdnood spoken en liet zomaar mat in één toe…

5 – 3 verlies dus, maar het had ook andersom kunnen zijn. Over een maandje mogen we thuis tegen Staunton 2 weer proberen het geluk af te dwingen.

Oostermoer         1782 - Assen 2           1684 5 - 3
1. Martien Visser(sr) 2063 - Martin van Velzen 1815 1 - 0