Assen 1 nipt onderuit tegen de Twee Kastelen

Verslag: Pieter

Op 12 februari speelde Assen 1 de 6e ronde van de KNSB-competitie tegen de Twee Kastelen uit Buitenpost. Het werd een spannende wedstrijd, maar helaas leverde ons dit niets op. Voor deze wedstrijd had ikzelf al vooruitgespeeld voor bord 2, wat na een partij met wisselende kansen uiteindelijk remise opleverde in een stelling waarin ik een pion achterstond, maar mijn stukken veel actiever stonden. We begonnen dus met een ½-½ tussenstand,en zonder de vaste spelers Renze (die geen vrij kon krijgen) en Sjoerd (die bij zijn schoonmoeder aan het werk moest), voor hen speelden Cor en vastebasisinvalspeler Martin.

Aan het begin van de wedstrijd waren er al een aantal toeschouwers. Naast wedstrijdleider Ben en gastvrouw Rie steunden Henny en Tinus ons (met respectievelijk broodjes en foto’s), en na een paar minuten kwam ook Gertjan binnen.

In het eerste halfuur gebeurde er nog niet erg veel, alleen stond invaller Cor op bord 8 lichtjes gedrukt na een dameuitval, die hij na de partij “misschien niet goed” noemde, maar het leek nog wel te houden. Verder stond het op alle andere borden redelijk gelijk, waarna het tijd werd voor het eerste klaverjaspotje van die dag, waar ook toeschouwer Luuk vrolijk aan meedeed.

Na een aantal potjes begonnen op een aantal borden de kruitdampen op te trekken. Ivo leek op bord 1 iets beter te staan, maar er was nog niets concreets aan de hand. Ik schatte Maartens stelling op bord 3 in op een zeer goede, met een dubbelpion op e4 en e5, en een mooi loperpaar. Ook Elmar op 4 stond er zeer goed voor en leek een stuk te gaan winnen in een tactische stelling.
Pauls stelling op bord 5 leek aangenaam, maar ook deze partij leek nog een behoorlijke tijd te gaan duren.
Op bord 6 stond de jarige René niet erg goed, maar hij compenseerde dit op het bord met een keurige verdediging, en bij mij met de soesjes die hij voor de wedstrijd had meegenomen. Hartstikke lekker René!
Martin stond op bord 7 erg goed, zijn tegenstander koos een originele opening, met na 3 zetten al een pion op a3 en c3. Hier wist Martin al snel voordeel tegen te krijgen.
Helaas stond Cor op bord 8 verloren, hij had een pion verloren, terwijl de stukken van zijn tegenstander ook nog eens stukken actiever stonden. Zijn toren op a1 en paard op a3 stonden erbij en keken naar het machtsvertoon van de zwarte stukken.

Cor was dan ook als eerste klaar, helaas met een 0. Daarop volgde al snel Maarten, wiens stelling ik behoorlijk verkeerd had ingeschat, want zijn tegenstander bleek stukken beter te staan, en dus een 2 ½ – ½ achterstand. Elmar wist zijn mooie stelling niet lang daarna te verzilveren, en in een dame-eindspel eindigde de partij van Ivo in remise na eeuwig schaak. Helaas nog steeds een 3-2 achterstand, maar op de overige borden zag het er zeer goed uit. Paul had op 5 inmiddels een mooie drukstelling opgebouwd, wel stonden beide paarden aan de rand, maar die deden hun werk door zwakke pionnen op b3 en g3 aan te vallen.

René op bord 6 wist na zeer goed verdedigen zijn tegenstander te verleiden tot een incorrect stukoffer en stond een stuk tegen 2 pionnen voor, maar zijn tegenstander had nog steeds aanvalskansen.
Op bord 7 had Martin inmiddels een pion gewonnen met behoud van een goede stelling, en dit leek niet meer mis te kunnen gaan.

Intussen waren de laatste supporters gearriveerd, Freek +mascotte, Maarten Bosma en Renze. Weliswaar is een van hen niet in de speelzaal geweest, maar zijn mentale steun was waarschijnlijk daar wel te voelen…

Vervolgens wist Martin zijn mooie stelling inderdaad in winst om te zetten, en stond het dus 3-3 gelijk. Paul zat intussen in de gebruikelijke tijdnood, en had nog minder dan 2 minuten over voor 10 zetten, maar had inmiddels wel een pion gewonnen waar zijn tegenstander compensatie voor probeerde te krijgen. Omdat zijn tegenstander ook in tijdnood zat, kwam er uiteindelijk een zetherhaling op het bord, en dus een 3 ½ -3 ½ tussenstand, en alles hing nu van René af.
Helaas bezweek hij uiteindelijk onder de druk, moest het stuk teruggeven en kwam in een dame-eindspel terecht met een pionnetje of 5 minder, waarop René de strijd staakte. Een nipte 4 ½ -3 ½ nederlaag was dus helaas het resultaat.

Ik wil iedereen bedanken die is komen kijken, volgens mij heb ik iedereen genoemd inmiddels, maar mocht ik iemand vergeten zijn, dan wordt deze persoon uiteraard extra bedankt voor het zeer onopvallend volgen van de partijen 🙂

Tot slot nog een citaat van een van de toeschouwers:

“Een normaal mens zal wel denken: die mensen kunnen zeker niet zo goed schaken, ze denken er zo lang over na!”

Wat mij betreft kan dit zo op een tegeltje aan de muur, misschien nog voor de volgende wedstrijd, die we op 12 maart thuis tegen Almere spelen. Komt allen!

Uitslagen:

Assen             1902 - De Twee Kastelen  1972 3½ - 4½