Assen 1 neemt revanche op De Twee Kastelen

Assen 1 komt ook dit seizoen uit in de derde klasse A van de KNSB-competitie. Het team is vrijwel ongewijzigd: René speelt dit seizoen helaas geen externe wedstrijden, waardoor Martin nu basisspeler is.

De eerste wedstrijd stond al vroeg in het seizoen op het programma, namelijk op zaterdag 17 september. Een revanchewedstrijd, want tegenstander De Twee Kastelen had vorig jaar nog de punten meegenomen naar Friesland, mede geholpen door het niet kunnen meespelen van Renze. Gelukkig kon hij nu wel meespelen, maar ditmaal waren Elmar en Paul verhinderd; hun vervangers waren Frank (terug van weggeweest!) en debutant Rieks.

Het eerste punt in de wedstrijd werd helaas niet door ons gescoord, want Ivo moest op bord 1 in een razend ingewikkelde partij het onderspit delven. Het was weer eens een echte Ivo-partij, waarin hij op buigen of barsten speelde, en helaas werkte het ditmaal niet: tegenstander Albert Jan Hummel (vorig seizoen nog te zwak voor Elmar) hield het hoofd koel, sloeg alle dreigingen af en bleek aan het einde een karrevracht aan materiaal meer te hebben. Jammer Ivo, volgende keer beter!

Gelukkig werd het al snel weer gelijk: ikzelf had op bord 5 de eer om het eerste bordpunt van Assen 1 van dit seizoen te laten aantekenen. Mijn tegenstander Leffert Nicolai (vorig seizoen remise tegen Paul) lette in de opening niet op en blunderde op zet 7 al een pion weg. Die voorsprong hield ik tot in het toreneindspel vast.

Niet veel later bracht Frank het tweede winstpunt binnen. Tegenstander Johan Adema probeerde in eerste instantie de stelling gesloten te houden, maar bracht zichzelf in de problemen door met …Lxa3 de b-lijn te openen. Dat moet je dus niet doen tegen Frank: hij drong met zijn torens binnen op de damevleugel, betrok zijn dame via de koningsvleugel bij de aanval, en maakte het mooi af met een geforceerd matje op d8. Een mooie manier om je rentree te vieren!

Overwinning nummer 3 kwam op naam van Sjoerd, al had hij er op bord 7 wat geluk bij nodig. Niet dat hij slecht speelde (verre van zelfs), maar de stelling leek mij niet bepaald makkelijk gewonnen. Tegenstander Michiel Takkebos bleek echter bij het noteren een zet te hebben overgeslagen, en ging dus nietsvermoedend door de vlag… Een zure manier om zo te verliezen, maar het toont wel weer aan hoe belangrijk het is om je notatie goed bij te houden. Hoe dan ook, we stonden 3 – 1 voor.

Via nog twee overwinningen liepen we zelfs uit naar 5 – 1. Maarten D. stond op bord 4 al snel lekker, maar tegenstander Pieter Bronsema leek behoorlijke tegenkansen te creëren. Blijkbaar niet voldoende, al moet ik toegeven dat ik het einde niet gezien heb. Rieks had op bord 8 een spannende partij, die hij uiteindelijk won doordat tegenstander Stef van Kesteren zomaar een pion liet doorlopen. De matchpunten waren dus al binnen!

Als laatsten waren Renze en Pieter nog bezig. Pieter mocht het net als vorig seizoen opnemen tegen Bruno Jelic, al waren de kleuren ditmaal verwisseld. Het resultaat veranderde echter niet: remise. Pieter wist in het eindspel weliswaar één of twee pionnen te winnen, maar de actievere torens van Jelic garandeerden hem een halfje. Renze was dus als laatste nog bezig, maar kon, ondanks verwoede pogingen, de verdediging van Jeroen Weggen niet breken, en moest dus genoegen nemen met remise.

Met al deze resultaten werd de eindstand bepaald op 6 – 2, een leuke manier om het seizoen te beginnen! De tweede ronde is pas over 6 weken; op 29 oktober spelen we uit tegen Haren, en ook tegen hen hebben we nog wat goed te maken.

Assen               1958 - De Twee Kastelen  1966 6 - 2
1. Ivo Maris           1980 - Albert Jan Hummel 1999 0 - 1