Winst en gelijkspel voor AB-team

Geen reacties op Winst en gelijkspel voor AB-team

Verslag: Sjoerd

Zaterdag 5 november was Deventer het toneel voor ronde 4 en 5 van de jeugd Promotieklasse A Midden Oost. Respectievelijk Hooglands SG – de oude club van toeschouwer Sybrand – en Amersfoort A2 waren onze tegenstanders.

In de eerste wedstrijd ging het voortvarend. Ivo speelde met zwart een Grünfeld en ging op de damevleugel een pion snacken. Wit kreeg wel wat spel, maar Ivo wist aardig te keepen, de pion te behouden en af te wikkelen naar een gewonnen eindspel.

Ivo in actie

Op bord twee speelde Gertjan met wit Schots. In onderstaande stelling had Gertjan 12. f3 gespeeld.

Kenneth kreeg Spaans tegen zich en verdedigde zich op zijn eigen wijze dus gewoon 3…Lc5.
Onder toeziend oog van fotograaf Sybrand zit Kenneth hieronder in gepeins verzonken.

Daarbij is hij met zwart aan zet in onderstaande stelling:

Op het laatste bord bediende Arjan zich eveneens van het Schots. De stelling bleef gesloten en Arjan bouwde langzaam maar zeker druk op. Op solide wijze werden de stukken op de juiste velden gezet en in het middenspel werd de druk zwart teveel en moest hij een kwaliteit inleveren. Kort daarop kon Arjan de felicitaties in ontvangst nemen.

Assen A1        1749 - Hooglands SG A1   1624   3 - 1
1. Ivo Maris       2094 - Jesse Bassant     1938   1 - 0
2. Gertjan Haan    1570 - Thijs Wildschut   1534   1 - 0
3. Kenneth Muller  1583 - Tim Slendebroek   1544   0 - 1
4. Arjan Dwarshuis      - Matthijs Jansen   1481   1 - 0

’s Middags stond Amersfoort op het menu, dat met drie man op was komen dagen. Kenneth kon hierdoor een gratis punt in ontvangst nemen.
Aan bord 1 speelde Ivo in een Najdorf zijn tegenstander in hoog tempo van het bord. Voor de liefhebber:

Ivo kwam later op het forum met de volgende aanvulling:

Overigens wil ik aan het verslag nog wel wat toevoegen:

Gertjan had het met zwart erg moeilijk en kwam lelijk onder druk te staan. Het was hard werken voor Gertjan, waarbij het leek alsof hij zijn verdediging op orde had. Uiteindelijk werd hij verrast met een mooie matcombinatie en ging de koning om.

Arjan speelde tegen de 11-jarige Samuel Vanderputte, die ’s morgens al een mooie overwinning had geboekt. In het middenspel verloor Arjan een pion. Het toreneindspel dat op het bord kwam leek verloren te gaan voor Arjan, maar als een ware Houdini ontsnapte Arjan in remise tot grote teleurstelling van zijn jonge opponent.

Assen A1        1749 - Amersfoort A2            2 - 2
1. Ivo Maris       2094 - Robin van Ee      1863   ½ - ½