Assen 1 dendert door

Geen reacties op Assen 1 dendert door

Op zaterdag 26 november vond de derde ronde van de KNSB-competitie plaats. Assen 1 mocht het in deze ronde opnemen tegen Schaakwoude, de ploeg die vorig seizoen in een spannende wedstrijd met 5 – 3 werd verslagen. Nu speelden we thuis, vorig seizoen uit, en we waren de competitie prima gestart met twee ruime overwinningen. Dat gaf sommigen toch wel hoop op een mooie KNSB-middag.

Na 2 uur spelen begon zich wat af te tekenen op de borden. Sjoerd stond al zo goed als gewonnen en ook Renze, Pieter en Martin hadden prima stellingen. Paul stond er daarentegen wat minder florissant voor, maar er was nog niets verloren.

Sjoerd mocht inderdaad als eerste een punt laten aantekenen. Hij had op bord 8 zijn tegenstander Siebren Westra al na 10 zetten in de tang:

Sjoerd liet naderhand op het forum zien hoe hij mat mocht geven:

Hieronder nog even een diagram uit mijn partij, waarin ik met wit mijn tegenstander mat mocht zetten. Zwart heeft daarin net 21. .. Tab8 gespeeld om het mat met Db6 te voorkomen.

Ikzelf mocht de voorsprong verdubbelen met alweer mijn derde overwinning op rij dit seizoen, en mijn zesde opeenvolgende KNSB-overwinning — en allemaal met zwart gescoord! Op zet 4 improviseerde ik al, en dat pakte niet slecht uit: ik kreeg vrij moeiteloos een mooie stelling, ook omdat mijn tegenstander Gerben van der Heide niet echt een weerleggingspoging ondernam. Sterker nog, hij leek niet te kunnen kiezen tussen plannen, waardoor hij met zijn eigen koningsvleugel in de knoop kwam. Toen hij ook nog zijn koning op f2 zette, in plaats van de lange rokade, kon ik in redelijk hoog tempo een dodelijke aanval opzetten, die ik, net als Sjoerd, mocht besluiten met een matje op zet 24. Op deze manier heb ik geen enkel bezwaar tegen een heel seizoen met zwart spelen!

Niet veel later mocht ook Pieter de felicitaties in ontvangst nemen. Hij kreeg de Grand-Prix-aanval op zich afgevuurd, en schijnt stukverlies ontlopen te zijn. In plaats daarvan wist hij, nota bene met de koning, een pion op c5 te kapen, waarna tegenstander Jan Sybren Zagema in het eindspel vrij snel de vlag streek.

Daarna was het even wachten op de volgende beslissing, maar die viel wel in ons voordeel: Ivo wist Schaakwoude-kopman Anno Steenberg te verslaan. Niet dat het een partij uit één stuk was (maar dat zijn Ivo’s partijen eigenlijk zelden); Steenberg blunderde in tijdnood gewoon materiaal weg en gaf dat maar meteen op. Dat is dan wel typisch Ivo: gewoon op je kans blijven loeren, en soms komt die dan ook!

Snel daarna mocht Renze de winnende treffer binnentikken.

Daarna mocht Schaakwoude wat terugdoen, want Paul kon zijn stelling niet houden. Uiteraard kwam hij weer in enorme tijdnood, maar daarvoor had hij al naar een verzwakte koningsvleugel gerokeerd, en dat brak hem uiteindelijk lelijk op. Tegenstander Bart Lemstra speelde het verder prima uit.
Op het forum had Paul nog een kleine toevoeging:

het was niet het feit dat ik naar een verzwakte koningsvleugel gerokeerd had, wat mij uiteindelijk lelijk opbrak.
met tegengestelde rochades kreeg ik juist goede aanvalskansen. maar zwart wist met …Pc2 af te wikkelen naar een stelling waarin ik mijn geofferde pion nooit meer terugzag en daar ook geen compensatie meer voor kreeg. ook mijn volgende dubbele kwaliteitsoffer – wat er nog gevaarlijk uitzag – mocht helaas niet meer baten. mijn verlies heeft bovendien niks met tijdnood te maken, want toen was het kwaad allang geschied. …Pc2 was gewoon een vervelend zetje wat ik had gemist……volgende keer beter.

Vrijwel meteen daarna haalde Elmar het zesde bordpunt binnen. Tegenstander Henk van der Heide besloot de zwarte koningsstelling te vernielen ten koste van een stuk, en het leek er ook wel eng uit te zien, maar uiteindelijk had Elmar alles onder controle en won met zijn overschot aan materiaal.

De laatste partij, die van Maarten D., ging helaas verloren. Na de opening was ik nog wel optimistisch over zijn stelling, maar toen er een zwart paard op d3 verscheen begon de boel helaas af te glijden richting zwart voordeel, en uiteindelijk bleek het eindspel niet te houden.

Daarmee kwam al om kwart over 5 een einde aan deze succesvolle middag met een 6 – 2 overwinning. Wedstrijdleider Gerard had een rustige middag, Tinus maakte weer mooie foto’s, en toeschouwers Henny (tevens verantwoordelijk voor de broodjes, waarvoor ook mijn dank!) Cor, Arjan, Luuk, Pieter H., Freek, Robert, Frank, en Maartens vriendin Shing Qiao, hebben zich volgens mij prima vermaakt. Wat wil een Assenaar nog meer?

Assen             2022 - Schaakwoude          1925 6 - 2
1. Ivo Maris         2094 - Anno Steenberg       2162 1 - 0