Assen 1 uitgebekerd

Geen reacties op Assen 1 uitgebekerd

Verslag: Sjoerd

Assen had 6 december de eer om te mogen spelen voor de beker tegen de hoofdmacht van de Koninklijke Schaakclub Philidor 1847 uit Leeuwarden. In de jaren 70 wist deze vereniging het te schoppen tot landskampioen. Tweede bordspeler en Nederlands kampioen uit 1970 Eddie Scholl speelde destijds al in het eerste van Philidor.

Wij moesten het helaas stellen zonder Ivo Maris, die zich ’s middags ziek meldde. Elmar Hommes werd door teamleider Pieter Tromp razendsnel opgetrommeld en schoof even na vijven aan in een trendy eetcafé in Groningen, waar de rest zich had verzameld.
In Leeuwarden werd de loting om de kleuren een bijzonder schouwspel. Renze had achter de witte stukken plaatsgenomen. De beoogd wedstrijdleider nam een witte en een zwarte pion van het bord en hield deze achter zijn rug. Renze merkte vervolgens op: “Laat zo maar staan”. Dat mocht dus niet. Hij werd geacht om een keuze te maken. Nadat Renze de linkerarm aanwees werd nog even achter de rug gerommeld en kwam er een zwarte pion tevoorschijn.

Aan bord 1 trof Renze IM Migchiel de Jong. Tijdens het Atlantis toernooi had Renze hem op remise gehouden, wat de basis bleek voor de norm die Renze toen wist te scoren. Nu kwam Renze behoorlijk onder druk te staan. Onderstaande stelling ontstond na het door Migchiel de Jong gespeelde 20. h5.

Op bord 3 werd door Erik Sparenberg kwistig gestrooid met pionnen tegen Maarten Dijkstra, die met zwart zijn vertrouwde Pirc speelde. In onderstaande stelling had wit net een pion op g5 terug genomen met de loper.

Pieter mocht het opnemen tegen Eddie Scholl, die een Siciliaan speelde met 2… e6. Pieter rocheerde kort en speelde een degelijke partij die lang gelijk opging. Beide spelers manoeuvreerden voorzichtig en probeerden hun stukken op de juiste positie te plaatsen. De tijdnoodfase eindigde in een spektakel, waarin de nestor als winnaar uit de bus kwam.

Elmar speelde wederom tegen Nick Maatman, die hij in mei ook al getroffen had. In een Franse doorschuifvariant bleken er wat verschillen van inzicht over de b4 die Elmar met wit speelde. Uiteindelijk kreeg Elmar het gelijk aan zijn zijde, omdat hij gewoon beter kwam te staan. Nick investeerde veel tijd om het juiste plan te bedenken en Elmar deed gewoon goede zetten, inclusief een kwaliteits offer. Door de tijdnood van Nick kwam Elmar met wit compleet gewonnen te staan. Met de moed der wanhoop had Nick in onderstaande stelling net met zijn toren een pion op f2 geslagen.

Ondanks deze wat geflatteerde uitslag hebben we een prima avond gehad in Leeuwarden met onderhoudende partijen. Maarten Bosma had zelfs de moeite genomen om als toeschouwer langs te komen. Nadat hij het begin gemist had bleef hij tot het eind om de partijen te volgen.

De gedetailleerde uitslagen zijn:

Philidor 1847       2218 - Assen            2098 4 - 0
1. IM Migchiel de Jong 2369 - Renze Rietveld   2273 1 - 0