Assen 1 blijft winnen

Geen reacties op Assen 1 blijft winnen

Verslag: Sjoerd

We moesten zaterdag vroeg op om fris achter het bord te verschijnen tegen Almere. Om 11.00 uur vetrok de eerste auto vanuit Assen richting de Flevopolder. Even na elven kwam er een verontrustend telefoontje uit Groningen , waar de overige spelers zich zouden verzamelen om vanuit daar te vertrekken. Renze had zich niet gemeld en was niet bereikbaar. Rond twaalven was er weer even contact met de andere auto: deze had zonder Renze moeten afreizen. Achteraf bleek dat Renze zich verkeken had op het vroege tijdstip van vertrek. Dat betekende dus dat ik mocht invallen.

Dat invallen was geen succes. De jeugdige Ivo Knottnerus bleek een maatje te groot en na zo’n drie uur spelen verloor ik een pion via een kleine combinatie. Kort daarop moest ik nummer twee inleveren en vond ik het wel genoeg (0-1 achter).

Onderweg richting barruimte om te analyseren kwam Ivo Maris achter ons aan met zijn tegenstander. Ivo had weer een scherp-op-de-snede partij achter de rug, waarin zijn tegenstander Kees Van Drunen veel tijd moest investeren. Dat bleek niet voor niets want uit de lichaamstaal van Ivo kon ik opmaken hoe het was afgelopen (0-2 achter).

Kort daarop zag ik dat de koning van Elmar midden op het bord stond. Elmar had ondanks druk op zijn damevleugel een ontwikkelingsvoorsprong, omdat hij wel gerocheerd had en zijn tegenstander niet . Dat voordeel bleek niet voor niets en dus liepen we in (1-2 achter).

Maarten Dijkstra kwam erg goed uit de opening en wist zijn opponent aardig onder druk te zetten. In het middenspel bleek het lastig om een goede doorbraak te forceren en Maarten gebruikte veel tijd. Het gevolg was dat er in de tijdnoodfase veel pionnen voor Maarten verloren gingen. Maarten hield desondanks initiatief en een voor de hand liggende aanvalszet van zijn tegenstander bleek fataal, waarna Maarten met een mooie combinatie won (2-2 gelijk).
Commentaar van Maarten op het forum:

Hieronder het einde van mijn partij, waarin ik met wit tegen M. van Gils veel geluk had.

Paul den Boer stond de gehele partij onder druk en moest lange tijd een paard op d6 dulden. Paul wist zich echter nauwkeurig te verdedigen en bleef overeind. Uiteraard koste hem dit veel tijd en in tijdnood offerde zijn tegenstander een paard moest berusten in zetherhaling waardoor het remise werd (2,5-2,5 gelijk).
Commentaar van Paul op het forum:

KNSB4: Dennis van Leusden (Almere) – Paul den Boer (Assen)
Stelling na 19.Tc1

Aan bord 6 speelde Martin van Velzen een puike partij. Onze topscoorder Рmet 3 uit 3 Рleek zijn perfecte score te gaan continueren door actief spel. Dit resulteerde in een eindspel met een voor Martin vrije e-pion. Nadat de zware stukken werden geruild bleek het eindspel met ̩̩n pion meer niet te winnen en zo moest Martin zijn eerste halfje inleveren (3-3 gelijk).

Frank vond dat hij na een half uur spelen al min of meer gewonnen stond, maar het kostte hem moeite om het voordeel te verzilveren. In het zesde speeluur kwam de remise marge in zicht, maar daar nam Frank geen genoegen mee. Op karakter wist hij zijn kleine voordeel uit te buiten. Waar anderen wellicht allang het halfje gepakt hadden, knokte Frank door en wist hij zijn tegenstander op de knieën de dwingen (4-3 voor).

Tijdens het gevecht van Frank zag het er niet goed uit voor Pieter Tromp. Eigenlijk stond Pieter lange tijd erg slecht en had te maken met een forse materiaalachterstand. Pieter bleef tegenspartelen en kwam uiteindelijk terecht in een eindspel met dame tegen toren en pion, kortom de mogelijkheid om een vesting te bouwen. Omdat de witte koning achter de zwarte pion kwam werd het toch nog spannend. Pieter hield echter stand en zo konden we op wonderbaarlijke de twee matchpunten in ontvangst nemen.

De hamburgers in de Mac Donald van Almere lieten zich vervolgens behoorlijk goed smaken. Het attente sms-je van Sybrand, waaruit bleek dat SISSA ons op bordpunten net weer ingehaald had, deed daar geen afbreuk aan.

De gedetailleerde uitslagen zijn:

Almere             1994 - Assen               1974 3½ - 4½
1. Kees van Drunen    2147 - Ivo Maris           2094 1  - 0