Assen – SISSA, een absolute kraker

7 januari was de dag van de waarheid: de topper Assen – SISSA stond op het programma. Beide teams nog op 100%, slechts gescheiden door anderhalf bordpunt. SISSA wordt sinds vorig seizoen gesponsord door Hotels.nl, wil binnen een paar jaar landskampioen zijn, en heeft daarvoor een aantal kanonnen aangetrokken, waaronder niemand minder dan de voormalig Nederlandse kampioenen Ivan Sokolov en Loek van Wely. Sokolov was voor deze wedstrijd verhinderd, maar “King Loek” was er wel bij. Ook waren er verrassende toeschouwers: onze oud-voorzitter Dick Piket nam de moeite om te komen kijken, en ook Haren-coryfee Harry Gielen vond dat hij deze wedstrijd niet mocht missen. Hij maakte nog een mooie fotoreeks, waarvoor nogmaals onze dank!

De wedstrijd begon iets later dan gepland, omdat beide teams om 1 uur nog een speler misten. Rond 5 over 1 waren beide teams compleet en kon wedstrijdleider Sjoerd zijn speech houden, waarin hij herinnerde aan de wedstrijd van twee jaar geleden in de Promotieklasse, die Assen 1 toen nipt wist te winnen.

De eerste partij was al klaar voor hij goed en wel begonnen was. Ikzelf was op bord 7 gekoppeld aan “Mister Café Atlantis” Bert van der Marel, een tegenstander die mij wel aansprak. Na 3 zetten ging het mobieltje van Bert echter af… Wat bleek: hij dacht het ding uitgezet te hebben, maar was vergeten hem te ontgrendelen. Sjoerd kende dus het punt aan mij toe, maar voor de vorm hebben we de partij wel voortgezet; we waren er immers toch, en je gaat niet 6 uur niets zitten doen. De “echte partij” verloor ik in 24 zetten, door een blunder van mij op zet 16, maar daar heeft Bert verder natuurlijk niets aan. Lullig voor hem, maar wel een wijze les voor de toekomst.

Na deze vroege meevaller kon ik lekker bij de andere partijen gaan kijken, en ik zag veel goeds: Renze bood uitstekend tegenspel op bord 1 (tegen Van Wely), Ivo had een mooi tijdsvoordeel op 2, Maarten stond er mooi voor op 4, Frank stond nog gelijk op 6 en Paul had een mooie aanval op 8. Over de stellingen van Pieter (3) en Elmar (5) was ik minder optimistisch, maar er zat iets moois aan te komen, leek het.

Pieter moest inderdaad de koning omleggen. Al na 10 zetten was ik pessimistisch over zijn stelling, en dat bleek terecht: geïsoleerde dubbelpion, koning in het centrum… een kolfje naar de hand van Erik-Jan Hummel. Toen Erik-Jan een kwaliteit won was het snel gebeurd, en stond het weer gelijk.

Renze moest niet lang daarna, na Loek lang uitstekend tegenspel geboden te hebben, toch het hoofd buigen. Hij had 2 pionnen mogen winnen, maar zijn koning stond danig op de tocht. In tijdnood dacht hij nog een truc te hebben, maar helaas tructe hij vooral zichzelf:

Ivo was als vierde klaar; deze keer op bord 2, omdat Renze graag op bord 1 wilde spelen. Hij mocht het opnemen tegen SISSA-teamleider Jan Joris Groenewold, en wist hem al in de opening te verrassen, anders kan ik niet verklaren dat JJ na 7 zetten al drie kwartier bedenktijd had verbruikt. Daarna kwam JJ echter terug in de partij en moest Ivo in de denktank. Uiteindelijk liep de partij uit op een toreneindspel met weinig pionnen, waarin werd doorgespeeld tot er alleen nog kale koningen over waren. Remise dus, het eerste halfje dat JJ verspeelt, en een prima resultaat voor Ivo!

Paul mocht de gelijkmaker laten aantekenen. Geon Knol is al een tijdje uit vorm, en liet zomaar een zware aanval op zijn koningsvleugel toe. Die sloeg weliswaar niet door, maar Paul hield er wel twee pluspionnen aan over, en die knapten het verder wel op. Geon speelde ook met een stuk achter nog wat zetten door, maar kon niets meer aan de uitslag veranderen. Een mooie partij van Paul; hij heeft beloofd de partij op te sturen!

Frank zette ons zelfs weer op voorsprong, met opnieuw een knappe prestatie in het laatste speeluur. Tot in het eindspel leek de stelling min of meer gelijk, maar toen begon het spektakel: tegenstander Eric Jan Walinga (Sjoerd memoreerde in zijn speech nog aan hun gezamenlijke tijd bij SISSA, toen Eric Jan teamleider was van het team waar Sjoerd in speelde) dreigde door te breken op de koningsvleugel, en Frank besloot de pionnen daar te offeren om twee gevaarlijke centrumpionnen te krijgen. Hij kreeg volledig gelijk: de pionnen waren niet meer af te stoppen, en dus moest Eric Jan hem de hand schudden. 3,5 – 2,5 voor, nog maar een halfje nodig voor een gelijkspel en twee voor een superstunt!

Elmar had misschien één van die halfjes kunnen halen, maar het zat er helaas net niet in. Om 5 voor 1 was hij als enige Assenaar nog afwezig, en Pieter belde hem maar eens op. “Wat ben ik vergeten?” was Elmars reactie… De wedstrijd, dus. Ook lastig was dat hij om 6 uur een afspraak had, dus Pieter moest die even voor hem afbellen. Toen stond Elmar al een tijdje een pion achter, maar het leek nog wel te houden. Toen Ruben Slagter een vrije a-pion wist te creëren en Elmar daar met zijn toren voor moest gaan staan, was het helaas wel snel bekeken.

Nog altijd hadden we kans op de overwinning, want Maarten was uitstekend bezig in zijn partij tegen Frits Rietman. Na wat gemanoeuvreer had hij al een pion weten te winnen, en in de volgende stelling speelde hij misschien wel de leukste zet van de dag:

4 – 4 dus! Een geweldig resultaat, niet zonder geluk uiteraard maar ook gewoon met prima spel, zoals eigenlijk al de hele competitie getoond wordt. Nu moeten we de resterende wedstrijden ook maar gaan winnen, en hopen dat SISSA nog ergens wat verspeelt!

Assen               2025 - SISSA                   2225 4 - 4
1. Renze Rietveld      2273 - GM Loek van Wely        2687 0 - 1