BSSK 2012: verrassende resultaten

Geen reacties op BSSK 2012: verrassende resultaten

Het Basisschoolschaakkampioenschap van de gemeente Assen werd dit jaar op zaterdag 4 februari georganiseerd. In totaal 119 kinderen gingen de strijd op de 64 velden aan: 71 in de blauwe groep en 48 in de groene groep.

In de groene groep (t/m 9 jaar) was er een verrassende winnaar, maar ook weer niet: Floris Verkerk maakte vier jaar geleden al furore door als vijfjarige 5 uit 6 te scoren, en was nu oppermachtig: hij won al zijn partijen! Tycho Bruggink, vooraf toch wel als favoriet ingeschaald, liep al in de tweede ronde tegen een nul aan (niet tegen Floris overigens), maar won verder wel al zijn partijen en werd daarmee tweede. De derde plaats in deze groep ging naar de verrassende Benide Bolumba, die 5,5 punt scoorde.

De prijswinnaars per leeftijdscategorie:

t/m 8 jaar:

1. Tycho Bruggink, 6 uit 7
  2. Brian Elsinga, 5,5 uit 7
  3. Guido Blokhuis, 5 uit 7

9 jaar:

1. Floris Verkerk, 7 uit 7 (en algemeen winnaar Groen!)
  2. Benide Bolumba, 5,5 uit 7
  3. Abedin Hey, 5 uit 7

De blauwe groep (10 jaar en ouder) werd een feestje voor Schaakclub Assen, want 4 van de 6 prijzen gingen naar de club, en de top 3 van het algemeen klassement bestond geheel uit clubleden. De strijd om de eerste prijs bleef tot het einde spannend: Joël Dusseljee domineerde 8 ronden lang, maar verloor in de laatste ronde van Sam Steenbeeke en zag daarmee Vincent Raaijen nog langszij komen. Joël had echter al een aardige voorsprong in weerstandspunten opgebouwd, en die voorsprong bracht hem alsnog de groepswinst. Vincent dus tweede, en Sam (ook op WP) derde, op een punt achterstand.

De prijswinnaars per leeftijdscategorie:

10 jaar:

1. Joël Dusseljee, 8 uit 9 (en algemeen winnaar Blauw!)
  2. Sam Steenbeeke, 7 uit 9
  3. Jesper Post, 6,5 uit 9

11 jaar en ouder:

1. Vincent Richtering Blenken Raaijen, 8 uit 9
  2. Andreas Veenstra, 7 uit 9 (51,5 WP)
  3. Jimmy Lin, 7 uit 9 (48,5 WP)

In het scholenklassement was er weer een wisseling van de wacht, want dit jaar was De Veldkei het sterkst. Niet geheel verwonderlijk, want in beide groepen hadden zij de nummers één en drie van het algemeen klassement. De Kloostertuin werd met 2 punten minder tweede, en Theo Thijssen moest ditmaal genoegen nemen met plaats 3.
Dit jaar mogen er maar liefst 7 teams uit Assen naar het Drents kampioenschap: De Veldkei, De Kloostertuin 1, 2 en 3, Theo Thijssen 1 en 2 en De Heksenketel mogen op 7 maart proberen kampioen te worden en/of een plek in het NOSBO-kampioenschap te bemachtigen.

Overigens was er tijdens het toernooi ook een demonstratie Raindropchess, en die sloeg zo te zien behoorlijk aan, want er werden aardig wat sets verkocht. Voor wie ook belangstelling heeft: http://www.raindropchess.nl