Assen 1 weer met beide benen op de grond

Assen 1 mocht het op zaterdag 11 februari in het Groninger Denksportcentrum opnemen tegen de Spassky’s. Vorig seizoen werd het een mooie wedstrijd, waarin enkele partijen naar de voor ons goede kant vielen. Hoe anders zou het nu lopen…

Dat het een moeilijke middag zou worden, werd eigenlijk al in het eerste uur duidelijk, want Renze gaf al snel remise. Tegenstander Johan Scharft haalde in recordtempo alle muziek uit de stelling, en Renze vond het verstandiger om niet aan te dringen. Tegenvaller nummer één dus.

Zo’n twee uur later kwamen we wel op voorsprong. Elmar mocht het op bord 5 opnemen tegen Maurits Logtmeijer; die had hij vorig seizoen al eens verslagen, en ook nu trok Elmar aan het langste eind. Of het uiteindelijk mat ging heb ik overigens niet gezien, maar het zou me niets verbazen.

Helaas was het drie minuten later alweer gelijk, want Maarten D. moest op bord 4 de vlag strijken. Een mislukte opening leidde tot pionverlies en een koning die naar f7 gedwongen werd, en tegenstander Dries Koster had geen moeite om het af te maken. Tegenvaller nummer twee was dus een feit.

Ivo zette ons opnieuw op voorsprong, door in een spectaculaire partij Henk van Putten te verslaan. Of het allemaal correct was wat Ivo deed is niet te zeggen, maar in ieder geval vond “Putski” geen goede verdediging en bleef aan het einde materiaal achter. Zo willen we het zien!

Ook deze voorsprong bleef niet staan, want Sjoerd moest het onderspit delven. Al snel stond hij niet lekker meer, weinig ruimte voor zijn stukken, en tegenstander Jan Postma buitte zijn voordeel prima uit. Dat was dus tegenvaller nummer drie.

Tegenvaller nummer vier volgde helaas al snel. Pieter kreeg op bord 3 na iets meer dan 10 zetten remise aangeboden, maar ja, wit en ruim 100 ratingpunten meer… Tegenstander Alidston Henries (inderdaad de man die altijd 10 minuten later komt!) had echter geen enkel probleem om op de been te blijven, en toen gebeurde het… Pieter liet een toren op g6 instaan, in de veronderstelling dat die niet genomen kon worden. Dat dat niet alleen met pion f7, maar ook met de koning op h7 kon, was hem blijkbaar totaal ontgaan. Na …Kh7xg6 was hij dus een volle toren kwijt… en gaf maar meteen op.

Met 3,5 – 2,5 achter was het dus aan Frank en mijzelf om minstens een matchpunt binnen te halen. Ikzelf dacht na 18 zetten gewonnen te staan, maar dat bleek nog tegen te vallen, en ik speelde zelfs even met de gedachte om remise aan te bieden. Gelukkig zag ik alsnog een aanvalsplan, en toen mijn tegenstander Henk Jansen een slechte damezet speelde kon ik het plan helemaal uitvoeren, met kwaliteitswinst als resultaat. Het eindspel was nog even lastig, maar even na half 6 had ik het punt binnen. 5,5 uit 6 met zwart, het kan niet op!

Frank moest dus minstens remise halen om nog een matchpunt te redden, maar helaas… vlak na mijn overwinning moest hij opgeven. In het eindspel was hij een pion kwijtgeraakt, en zijn stukken stonden ook niet best. Tegenstander Peter Bodewes wist er wel raad mee, en zorgde zo voor de totale ontnuchtering.

Het kampioenschapssprookje is daarmee wel uit, denk ik. Nog even drie wedstrijden winnen, en dan gaan we volgend jaar echt voor de titel!

Spassky's          1954 - Assen               2020 4½ - 3½
1. Henk van Putten    2111 - Ivo Maris           2104 0  - 1