Assen 1 overklast Sneek

Geen reacties op Assen 1 overklast Sneek

De achtste ronde van de KNSB-competitie bracht Assen 1 weer eens een thuiswedstrijd, tegen het afgelopen seizoen uit de tweede klasse gedegradeerde Sneek. Op papier dus een zware tegenstander, maar Friese ploegen scoren dit seizoen niet best tegen ons, en bovendien spelen we thuis een stuk sterker dan uit. Ondanks dat Pieter vandaag niet kon meedoen (hij kwam wel kijken, waarvoor dank!) waren we dus vol vertrouwen op een goede afloop.

De score werd geopend met een remise van Ivo op bord 2. In de hoofdvariant van het Koningsindisch verliep het spel zoals gebruikelijk: wit valt aan op de damevleugel, zwart op de koningsvleugel, inclusief pionnenstorm. Dat zag er op het eerste gezicht goed uit voor Ivo, maar toen tegenstander Tjitze Schram een sterk paard op d6 kreeg was het witte initiatief zo goed als voorbij, en Ivo ging dan ook graag in op het remiseaanbod. Dat hij bij het vluggeren achteraf een paar keer hard won doet er niet zo toe; remise was een verstandig besluit.

Daarna begonnen de punten ineens als rijpe appels te vallen. Ik ben de chronologie een beetje kwijt, maar volgens mij was Paul de eerste die de felicitaties in ontvangst mocht nemen. Hij kreeg op bord 5 de Giuoco Pianissimo tegen, waarin tegenstander Anne Kloosterman wat optimistisch ten aanval trok. Zo zag ik het althans; in werkelijkheid kreeg Paul zelf allerlei kansen tegen de merkwaardig gepositioneerde witte koning, die een loper op g3 moest blijven dekken. Uit wanhoop (of was het een foutieve combinatie?) offerde wit een kwaliteit, maar zijn initiatiefje stelde niets voor; Paul nam de aanval over, won er nog een stuk bij, en toen was het wel bekeken. Mooi gespeeld!

Maarten D. was daarna de volgende die een ippon mocht noteren. Al snel had hij op bord 3 gelijk spel, en wist in het eindspel een pion te winnen. Die liep zo hard naar de overkant, dat tegenstander Christian Kuitert daar niet meer op wachtte. Een lekker puntje!

Renze bewees daarna dat hij voor deze wedstrijd terecht weer op 1 was gezet. Hij speelde met zwart tegen Johnny Fluit, ofwel de man die Loek van Wely op remise had gehouden. Waar in de vorige twee wedstrijden Renzes tegenstanders voornamelijk op safe speelden, werd het nu een open strijd, waarvan ik moet bekennen dat ik het beslissende deel niet heb kunnen volgen. Ik was dan ook blij verrast te horen dat Renze had gewonnen! Hopelijk is hiermee voor Renze de opwaartse lijn weer ingezet.

Sjoerd gaf daarna maar remise, waarschijnlijk vooral omdat de overige borden er goed voor stonden. Hij had eerder in de partij op bord 8 een prachtige stelling opgebouwd met uitstekende winstkansen, maar tegenstander Wim Ykema wist het nog net te keepen. Jammer van de gemiste kans, maar verder gewoon een prima resultaat natuurlijk!
Elmar mocht de winnende treffer maken. Hij kreeg op bord 4 een prachtige tactische stelling, waarin hij uiteindelijk twee vrije randpionnen had. Uiteindelijk kwam er een simpel winnend pionneneindspel op het bord, wat tegenstander Jan Lootsma nog onnodig lang doorspeelde. Daarmee is Elmars score opgelopen naar 6 uit 7!
Ikzelf mocht mijn successeizoen nog meer glans geven met mijn zesde overwinning in acht zwartpartijen. Zo rond de tijdcontrole kon ik afwikkelen naar een paardeindspel met een pion meer, maar plotseling offerde mijn tegenstander Wytse Wiersma zijn paard voor mijn centrumpionnen. Gelukkig zag ik al snel dat het een storm in een glas water was, en kon ik uiteindelijk simpel winnen met dame en paard tegen drie pionnen. Onderweg miste ik trouwens nog wel een matje, zoals Sjoerd me na afloop liet zien: (het matje werd overigens gevonden door Sybrand, de beste stuurlui staan aan wal zullen we maar zeggen 😉 )

Frank was als laatste klaar, en ook hij pakte de volle buit. Hij speelde de Moderne Verdediging van tegenstander Tinus Fleur prima tegen, won materiaal, sloeg een remiseaanbod af, en won gewoon verdiend. Wat zijn wij blij dat Frank weer bij ons speelt!

Dat we zouden winnen had ik nog wel verwacht, maar dat het 7 – 1 zou worden, had denk ik niemand durven denken. Als we volgend seizoen in alle wedstrijden dit niveau kunnen halen, hebben we op zijn minst een goede kans op het kampioenschap!

Assen               2005 - Sneek             2004 7 - 1
1. Renze Rietveld      2248 - Johnny Fluit      2177 1 - 0