Laatste wedstrijd tegen Philidor 1847 3 wordt kers op de taart

Verslag: Sjoerd

Het seizoen is voorbij gevlogen en vooraf had niemand gedacht dat we met het eerste van Assen in de top van de derde klasse KNSB mee zouden draaien. De gemeenschappelijke laatste ronde – georganiseerd door Schaakwoude – wilden we passend afsluiten tegen het derde team van Philidor 1847.

In deze ronde hebben we afscheid moeten nemen van Renze Rietveld, die ons vier jaar lang heeft gesteund in onze ambities om in de landelijke competitie te spelen. Het eerste jaar was Renze onze trainer en de daarop volgende jaren fungeerde hij als kopman en aanjager van successen, waarbij we achtereenvolgens kampioen van de NOSBO promotieklasse werden, de NOSBO beker wonnen en ons twee jaar lang met schijnbaar veel gemak wisten te handhaven in de KNSB.
Renze krijgt volgend seizoen de kans om bij Sissa samen met o.a. Loek van Wely en Ivan Sokolov door te stomen naar de Meesterklasse, waar hij ruim 7 jaar geleden op 18-jarige leeftijd ook al speelde. Daarnaast heeft Renze de wens geuit om een meestertitel de halen. Bij deze ambities past een team als Sissa uitstekend. Uiteraard is het jammer dat hij ons verlaat, maar we gunnen Renze als geen ander deze geweldige kans en wensen hem veel succes toe.

De laatste wedstrijd tegen Philidor verliep eigenlijk net als tegen Apeldoorn. We kwamen snel op een ruime voorsprong en tegen het einde begonnen we punten in te leveren.

Ik mocht zelf het eerste punt noteren. Aangekomen in het middenspel kwam ik met een doorzichtig trucje.

Renze investeerde veel tijd in een Franse opening tegen Marcel Vermaat en kon de zoektocht naar een voordeeltje niet met succes afronden. Daarom berustte hij vrij snel in een terechte remise.

Kort daarop won Maarten zijn partij. In een vlotte aanvalspartij overrompelde hij tegenstander Eelke Heidinga. In onderstaande slotstelling heeft Maarten net een paard op e4 geslagen.

Onze topscoorder Martin, die al zijn negen partijen met zwart speelde, wist ook zijn laatste partij te winnen. Tegen Celine Nicolai kwam Martin iets beter uit de opening en leek hij een koningsaanval te beginnen. Het spel verplaatste zich echter naar de damevleugel en aldaar ging Martin uiterst succesvol op damejacht. In onderstaande stelling heeft Martin net zijn paard naar b2 gespeeld.

Pieter speelde een complexe partij met zowel verwikkelingen op de dame- als koningsvleugel. Zijn tegenstander moest erg veel tijd investeren om de problemen op te lossen en ging uiteindelijk in slechtere stelling ruim door zijn vlag. Een mooie overwinning voor Pieter!

Elmar speelde een interessante partij tegen Egbert Wind waarbij hij in eerste instantie een koningsaanval over zich heen kreeg. Elmar wist deze handig te pareren. Vervolgens stond Elmar toe dat zijn tegenstander een pion snoepte op de damevleugel. Ogenschijnlijk leverde dat wat tempoverlies op, maar een oprukkende pion op diezelfde damevleugel bleek uiteindelijk de inleiding voor een winnend initiatief.

Ook Ivo kreeg te maken met een koningsaanval, waarbij zijn tegenstander Catharinus Mulder een stuk offerde en eenvoudig remise kon maken middels zetherhaling. Deze ging hij uit de weg. Ivo kreeg een loperpaar tegen een toren en twee pionnen. Dat bleek onvoldoende en toen er nog een pion verloren dreigde te gaan volgde een typische Ivo-kamikaze actie die eenvoudig te keepen was.

De laatste partij van Frank tegen Aeilko Bakema dreigde eveneens verloren te gaan. Frank kwam met zwart twee pionnen achter en had een hopeloze stelling.

De gedetailleerde uitslagen zijn:

Philidor 1847 3   1918 - Assen               2020 2½ - 5½
1. Marcel Vermaat    2161 - Renze Rietveld      2248 ½  - ½
2. Catharinus Mulder 1931 - Ivo Maris           2104 1  - 0
3. Eelke Heidinga    1947 - Maarten Dijkstra    2000 0  - 1
4. Egbert Wind       1873 - Elmar Hommes        1995 1  - 0
5. Gert Winkel       1912 - Pieter Tromp        2116 0  - 1
6. Aeilko Bakema     1866 - Frank van der Werff 1914 0  - 1
7. Rob van der Meer  1887 - Sjoerd Homminga     1867 0  - 1
8. Celine Nicolai    1765 - Martin van Velzen   1915 0  - 1

We kunnen terugkijken op een mooi seizoen. Daarbij heeft teamleider Pieter Tromp zijn rol uitstekend vervuld en ervoor gezorgd dat de sfeer erg goed was. Die basis resulteerde erin dat we met zijn allen uitstekend konden presteren. Het is niet voor niets dat we prominent aanwezig zijn in de topscorerslijst.

De persoonlijke resultaten van afgelopen seizoen zijn:

Martin 8 uit 9
Frank 7 uit 8
Elmar 6 uit 8
Renze 5 uit 8
Pieter 4,5 uit 8
Ivo 4,5 uit 9
Paul 4 uit 6
Sjoerd 3,5 uit 6
Rieks 1 uit 1

Samengevat: we hebben allemaal 50% of meer gehaald!
Conclusie: We hebben alle potentie om ook zonder Renze volgend jaar ons te handhaven en in de top mee te draaien.

Alle details zijn te vinden op: http://www.schaakbond.nl/wedstrijdschaak/knsb-competitie/2011-2012/klassen/3a