NK Basisscholen: Veldkei naar halve finale, Kloostertuin uitgeschakeld

Vandaag is in Leiderdorp de kwartfinale van het NK Basisscholen gespeeld. Van de 36 deelnemende teams waren er twee uit Assen afkomstig: de Veldkei, met de clubschakers Joël Dusseljee en Sam Steenbeeke, en de Kloostertuin, met de clubschakers Tycho Bruggink, Timo Hakvoort, Manuel Vlieg (pas kortgeleden lid geworden) en Jiske de Vries.

De Veldkei, nummer twee van het NOSBO-kampioenschap, lootte met poule B een relatief lichte poule, waarin de teams behoorlijk aan elkaar gewaagd waren. De eerste twee wedstrijden, tegen de Westerkim (Zaandam) en de Montessorischool (Houten) eindigden in 2 – 2, waarna de derde ronde, tegen De Wegwijzer (Apeldoorn) een 2½ – 1½ overwinning opleverde. Na nog een gelijkspel, tegen de Friese kampioen De Librije (Gorredijk), stond alleen nog De Zegge (Almelo), dat nog slechts één matchpunt had vergaard, op het programma. Helaas ging deze wedstrijd met 3 – 1 verloren, waardoor de Wegwijzer, op zowel matchpunten als bordpunten, nog langszij kwam. Gelukkig telt ook hier in dat geval het onderlinge resultaat, en dus plaatste de Veldkei zich als derde voor de halve finale! Topscorer van het team was Floris Verkerk, die op bord 3 3,5 uit 5 haalde. Joël haalde op het sterk bezette eerste bord 1 uit 5, Sam scoorde een bord lager 2 uit 5.

De Kloostertuin lootte poule F, wat een behoorlijk sterke poule bleek, al was het ook hier tot het eind spannend. De eerste wedstrijd, tegen de uiteindelijke groepswinnaar De Stelberg (Rotterdam), ging met 3 – 1 verloren, de tweede en derde, tegen De Grote Beer (Duivendrecht) en De Leeuwerik (Leiderdorp) werden gelijkgespeeld. In de vierde ronde werd gewonnen van de Eben-Haëzerschool (Apeldoorn), waardoor plaatsing voor de halve finale toch nog mogelijk was. Daarvoor moest gewonnen worden van de Leonardoschool Venlo, dat met slechts drie spelers was gekomen, maar desondanks geen wedstrijd had verloren. Het lukte niet; de wedstrijd eindigde in 2 – 2, waardoor voor de Kloostertuin de vierde plaats restte. Jiske, die opnieuw op bord 4 speelde, toonde wederom aan dat zij te sterk is voor dat bord, want ze werd met 4 uit 5 topscorer van het team. Tycho had het niet makkelijk, maar haalde toch nog 3 uit 5 tegen sterke tegenstanders. Timo kwam niet verder dan 1 uit 4, en Manuel komt duidelijk ervaring tekort: hij verloor zijn drie partijen.

De overige twee NOSBO-deelnemers, Dom Helder Camara (Groningen) en de OBS Usquert, werden overigens ook uitgeschakeld. Vooral voor DHC is dat een behoorlijke tegenvaller, want zij werden vorig jaar nog derde van Nederland en hadden het NOSBO-kampioenschap gedomineerd. Poule D bleek voor hen echter een te grote hindernis, terwijl Usquert in poule A kansloos onderaan eindigde met 0 matchpunten en 4 bordpunten.

Alles over het NK Basisscholen is te vinden op de toernooisite.