Asser jeugd in Amersfoort, Groningen en Eindhoven

De Asser jeugd heeft het weer druk deze dagen, want teamwedstrijden en toernooien volgen elkaar in rap tempo op. Allereerst traden vorige week zaterdag (10 november) Ivo, Frank, Arjan en Kenneth aan voor de derde speeldag in de landelijke Promotieklasse, ditmaal in Amersfoort. De eerste wedstrijd, tegen favoriet Op Eigen Wieken (Leiderdorp), ging helaas met 1,5 – 2,5 verloren, maar de tweede, tegen Spijkenisse 2, werd met 3 – 1 gewonnen, en omdat OEW verrassend onderuit ging tegen De Pion 2 staan onze jongens nog altijd aan kop, en kan op de laatste speeldag, 8 december in Spijkenisse, promotie naar de Meesterklasse worden afgedwongen!

Gisteren (17 november) was het nog drukker, want er stonden maar liefst twee jeugdtoernooien op de kalender. In Eindhoven werd het Open NK Rapid afgewerkt, met vijf Assenaren: Arjan, Gerbert, Vincent, Abedin en Tycho (op volgorde van leeftijd). Twee prijzen werden daar weggehaald: Gerbert werd gedeeld tiende in de gecombineerde 1997/8-groep maar gedeeld tweede in de 1998-categorie, Tycho werd gedeeld derde in de 2003-groep. Verder waren er een vierde plaats voor Arjan in de 1995-categorie, een gedeeld 21ste plaats voor Vincent in de 2001-groep, en een 24ste plaats voor Abedin in de 2002-groep. Allen klasse gespeeld, en felicitaties voor de prijswinnaars!

Zelf ging ik mee naar Groningen, waar het tweede Grand-Prix-toernooi van het seizoen gespeeld werd. Een bijzonder toernooi, want SC Groningen had in samenwerking met sponsor GasTerra flink uitgepakt: gratis deelname (behalve voor niet-KNSB-leden), gratis eten en drinken, een simultaan voor genodigden tegen Jan Werle en één voor de spelers van de A- en B-groep tegen Lucas van Foreest, en voor iedereen een aandenken in de vorm van een chocoladeletter. Ook waren er voor de groepswinnaars nog leuke prijzen, maar daar kom ik zo op! Vier Assenaren deden in Groningen mee: Jesper, Tristan, en de NotaBene-leerlingen Brian Elsinga (is ook al een keer op de club geweest!) en Guido Blokhuis, die bij mijn weten zijn eerste echte toernooi speelde.

Tristan werd de held van de dag: hij wist zijn groep te winnen met 6 uit 7! Daarmee heeft hij ook nog eens één van de extra prijzen in de wacht gesleept: een jeugdclubtraining door Sipke Ernst! Brian en Guido hadden ook een prima dag: zij behaalden allebei de tweede prijs in hun groep (Guido zelfs gedeeld eerste, maar op SB tweede). Jesper had helaas zijn dag niet helemaal: hij had last van het rumoer om hem heen en kon zich daardoor niet goed concentreren, en hij kwam daardoor niet verder dan een plaats in de middenmoot. Ook hier nogmaals mijn felicitaties aan de prijswinnaars!

Nu moet ik toegeven dat ik niet veel van de partijen heb gezien. Bij de simultaan tegen Jan Werle was namelijk nog een plekje open, mij leek het wel leuk om mee te doen, dus waarom niet? Dat heb ik geweten: ik zat uiteindelijk ruim 4 uur, maar ik was wel de eerste die Werle een halfje afhandig maakte. Ook voor mijzelf een succesje dus! 😉

En zo heeft de jeugd weer prima zijn best gedaan en mooie successen behaald. Volgende week is alweer het volgende toernooi: het Grand-Prix-toernooi van Veendam. Daar kan ik helaas niet bij zijn, want Assen 1 heeft voorrang. Wie biedt zich aan?

KNSB-jeugdclubcompetitieOpen NK rapid jeugdGrand Prix Groningen