Assen 1 bekert tegen Max Euwe

Geen reacties op Assen 1 bekert tegen Max Euwe

Verslag: Elmar

Op 7 december 2012, mocht het eerste van Assen aantreden voor de bekercompetitie. Vorig jaar strandden we in de tweede ronde tegen Philidor, dat overtuigend won met 4-0. We hadden ditmaal uiteraard de onrealistische ambitie om de KNSB beker te winnen.

Deze ambitie mochten we gisteren waarmaken tegen Max Euwe 1. Max Euwe komt uit Enschede maar was bereid om in Almelo te spelen om ons wat reistijd te besparen. Max Euwe is een sterk team dat momenteel aan kop gaat in de eerste klasse van de KNSB. Er is een rating verschil van ongeveer 200 tot 250 punten in het voordeel van onze tegenstander. Dat beloofd dus een uitdagende wedstrijd.

Voorbereiding op de wedstrijd

Maar laten we bij het begin beginnen. Om tegen zo’n topteam te kunnen stunten is een goede voorbereiding namelijk cruciaal. Hiervoor speelde onze teamleider, Pieter, een belangrijke rol. Dat kreeg ten eerste uiting in het bereiden van een goede maaltijd, bestaande uit kip, rijst en wat overbodige groente. Na het eten stapten we in de auto om, samen met Maarten, Ivo op te halen om het team compleet te maken.

Halverwege de rit naar Almelo werden we blij verrast. Want wat lag daar onder onze stoel? Een chocoladeletter en een gedicht van Sinterklaas! Enthousiast begonnen we onze gedichten te lezen. Door de inhoud van de gedichten bekroop mij het gevoel dat onze teamleider mogelijk de goedheiligman het een en ander had ingefluisterd. Meneer Nicolaas was namelijk erg kritisch over mijn gebrek aan stiptheid en over Maarten’s recente nederlaag tegen een vrouwelijke tegenstander. Daarentegen kwam Pieter er een stuk beter af, de Sint vindt hem namelijk knap, charmant en aardig. Tikkeltje dubieus dacht ik zo.

Het gevecht is begonnen

Afijn, we zijn in Almelo en de strijd breekt los. Aan het eerste bord speelt onze onbetwiste kopman Ivo met de witte stukken tegen Zyon Kollen (2282). Er komt een Dame-indische partij op het bord waarin zwart La6 speelt. Ivo heeft het moeilijk om actief spel te creëren. De “charmante”, “aardige” en “knappe” Pieter speelt met zwart tegen de sterke Frank Kroeze (2400). Wit kiest voor een Koningsindische opstelling. In de openingsfase heeft Pieter het vrij moeilijk. Zijn tegenstander beheerst de a-lijn en heeft een erg sterke witveldige loper. Ik mag het opnemen tegen de mooiste achternaam van Max Euwe, te weten Paul Bierenbroodspot (2151). Ik speel het Italiaans met c3 en we krijgen een rustige positionele stelling op het bord. Maarten speelt op bord vier het Dame-indisch tegen Luc Compagnie (2162). In de openingsfase maakt Maarten helaas al een blunder door een kwaliteit weg te geven.

De eerste beslissing valt bij de schrijver van dit verslag. Ik speel een comfortabele partij waarbij ik rustig zoek naar een positioneel voordeel. Mijn tegenstander verbreekt echter de rust met een stukoffer op mijn koningsstelling. Erg gevaarlijk kan het niet worden omdat mijn stukken dichtbij staan. Helaas kan mijn tegenstander wel eeuwig schaak afdwingen en moet ik genoegen nemen met een half punt. 0,5 – 0,5

Ivo is niet lekker uit de opening gekomen. Hij offert een pion en tegenspel blijft uit. Op een gegeven moment krijgt Ivo met een kwaliteitsoffer toch wat dreiging op de koningsstelling van zijn tegenstander. Helaas kan deze op zijn beurt zijn dame actief betrekken in het spel. Het mag dus niet baten. 0,5 – 1,5

Maarten kwam een kwaliteit achter te staan. Maar eigenlijk was dit nog niet eens zo bepalend. De dame van zijn tegenstander kwam in het gedrang en om insluiting te voorkomen, moest hij een stuk offeren tegen twee pionnen. Maarten had toen de boel waarschijnlijk dicht kunnen houden maar onderschat, naar eigen zeggen, zijn stelling. Dapper risico’s nemen siert Maarten en was zeker wenselijk vanuit het teambelang maar helaas moest hij daardoor toch het onderspit delven. 0,5 – 2,5

En tja dan is de nederlaag dus een feit. Dan zou je zeggen dat onze ‘last man standing’ het ook wel voor gezien houdt. Maar niks blijkt de strijdlust van heer Tromp te kunnen beteugelen…

Pieter stond erg moeilijk en was genoodzaakt een dame tegen een toren en loper te ruilen. Echter snoept hij daarbij nog een pion en krijgt een machtig loperpaar. Naast aardig rijmwoordjes bedenken is al lange tijd bekend dat mijn teamgenoot ook super sterke schakers kan verpletteren. In het eindspel staat Pieter namelijk absoluut gewonnen met twee torens en een loper tegen een dame. Zijn torens zijn levensgevaarlijk en het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat zijn tegenstander terug moet in de zak van Sinterklaas. Maar dan slaat de tijdnoodfase toe. En de rijmpiet vecht als een buffel om gemene schaakjes van de dame te voorkomen. De druk wordt te groot en hartverscheurend moet ik aanschouwen hoe er zomaar een toren van het bord verdwijnt. Zelfs dan staat Pieter op z’n minst gelijkwaardig maar de mentale klap is uitgedeeld en met iets van een minuut op de klok geeft de rijmpiet ook zijn tweede toren cadeau. 3,5 – 0,5

We hebben gevochten als leeuwen maar met deze, toch wat, zure nederlaag keren we terug naar huis. Voor Maarten en Pieter had er meer in gezeten. Het biedt echter wel perspectief dat wij tegen zulke sterke teams grote kansen hebben. Volgend jaar pakken we de beker!

ESG Dr. Max Euwe       2249 - Assen              2057 3½ - ½
1. Zyon Kollen          z 2282 - Ivo Maris        w 2180 1  - 0