AB-team promoveert naar de Meesterklasse!

Het AB-team ging als koploper in de landelijke Promotieklasse de laatste speeldag in, afgelopen zaterdag (8 december) in Spijkenisse. Een plaats bij de eerste vier zou volstaan voor promotie, maar de tegenstand zou uiteraard niet gering zijn.

Een paar dagen voor de wedstrijd was er helaas een flinke tegenslag: de beoogde vierde-bord-speler (wiens naam hier niet genoemd zal worden) besloot plotseling af te zeggen wegens een familie-gelegenheid waar hij blijkbaar niet onderuit kon. Vervanging was ook niet meer te regelen, en dus moesten Ivo, Frank en Gertjan met hun drieën de promotie veilig zien te stellen.

De eerste wedstrijd van de dag, tegen het eerste team van de thuisclub, bleek meteen een zware: Ivo won wel, en kwam zo op 6 uit 6, maar Frank kwam niet verder dan remise en Gertjan verloor zelfs. Een 1,5 – 2,5 nederlaag dus, en het team zakte naar plaats 4. Bij een gelijkspel in de laatste wedstrijd zou promotie alsnog binnen zijn…

Die tweede wedstrijd, tegen Rijswijk, begon voorspoedig: volgens Sjoerd, die op het forum live verslag deed, won Frank binnen een kwartier een stuk! Met het vaste punt van Ivo zou de promotie binnen zijn, maar… wat later bleek Frank zijn dame te hebben verloren, terwijl Gertjan een pion achter stond. Ivo had wel inmiddels inderdaad gewonnen, waardoor hij als enige op 7 uit 7 eindigde!

Gelukkig konden Frank en Gertjan allebei nog remise houden, waardoor het matchpunt zeker was, Assen AB op bordpunten als derde eindigde, en de felbegeerde promotie naar de Meesterklasse alsnog binnen was!

Uitslagen en standen zijn hier te vinden.

Het liveverslag van Sjoerd:

In de voorlaatste ronde met drie man nipt verloren.
Ivo wint, Frank remise en Gertjam verliest.
We staan nu vierde en dat is genoeg voor promotie naar de Meesterklasse.

In de laatste ronde staat Frank na een kwartier spelen al een stuk voor!

Update: Ivo wint en eindigt met 7 uit 7!

Update: Samengeknepen billen moment. Frank levert zijn dame in en moet knokken voor remise. Gertjan staat een pion achter. Bij 2-2 promoveren we. Bij verlies zijn we afhankelijk van twee andere wedstrijden.

Update: de eerste concurrent is uitgeschakeld

Update: de laatste concurrent is uitgeschakeld. We zijn gepromoveerd!

Update voor de statistiek: Frank remise en Gertjan ook