Schaakfestival Groningen: IM-norm voor Ivo!

Het traditionele Schaakfestival Groningen was ook deze keer weer goed bezet, en onder de deelnemers maar liefst twaalf Assenaren: één in de A-groep, twee in de B-groep, vier in de C-groep en vijf in de Compactgroepen.

In de A-groep deed, hoe kan het ook anders, Ivo Maris mee. Hij was van de ruim 90 deelnemers als 76ste ingeschaald, maar tot ieders verrassing won hij zijn eerste twee partijen tegen titelhouders. Een nederlaag in ronde 3 volgde, maar ook in ronde 4 wist Ivo een vol punt aan zijn totaal toe te voegen, en dus ging hij de rustdag in met 3 uit 4. De volgende twee partijen gingen helaas verloren, maar toen Ivo in ronde 7 de winnende draad weer oppakte verschenen op het forum al de eerste berichten over een eventuele IM-norm die gescoord zou kunnen worden. Daarvoor was anderhalf punt tegen voldoende tegenstand noodzakelijk; het halfje werd ook inderdaad binnengehaald in ronde 8, maar in ronde 9 wachtte een zware tegenstander, en vlak na de opening leek Ivo het erg moeilijk te krijgen. Op wonderbaarlijke wijze wist hij de problemen echter op te lossen, en na ruim 100 zetten wist hij zijn tegenstander mat te zetten met loper en paard, en was de IM-norm een feit! Nogmaals van harte gefeliciteerd Ivo, de hele club is trots!
Een aardig fragment van Ivo uit de tweede ronde:

In de B-groep kwamen Frank van der Werff en Martin van Velzen uit. Frank speelde een constant toernooi, verloor slechts één partij, maar speelde ook iets te vaak remise om voor de prijzen in aanmerking te komen. Een gedeeld zevende plek was uiteindelijk zijn deel. Martin liep al in het begin van het toernooi een zware verkoudheid op, speelde mede daardoor vrij ongeconcentreerd en overzag nogal wat dingen, maar in de tweede helft wist hij toch nog twee partijen te winnen. De 4 uit 9 die hij uiteindelijk behaalde is toch wel een flinke tegenvaller, want vooraf dacht hij toch wel 6 punten te kunnen scoren…

In de C-groep was Sybrand Houtsma vooraf één van de kanshebbers op de hoofdprijs, maar hij verloor direct al zijn eerste partij en liep daarna steeds achter de feiten aan. Ook hij eindigde met 4 uit 9, en ook in dit geval was dat toch wel mager. Gertjan Haan deed het een stuk beter; hij verloor weliswaar twee partijen van buitenlanders wiens rating wel erg laag was ingeschat, maar hij won daarnaast voldoende partijen (geen remises!) om toch nog gedeeld derde te worden met 6 uit 9. Toch nog een prijs dus! Lukas Kosse begon zoals wel vaker prima (o.a. eerste ronde winst op Sybrand), maar stortte aan het einde in: drie nullen op een rijtje. Daarmee bleef de teller steken op 4,5 uit 9, toch nog een klein plusje. Silvia van der Werff tenslotte, speelde helaas een matig toernooi, waarin ze af en toe niet helemaal bij de les was; zo liet ze twee maal zomaar een stuk insluiten… Gelukkig won ze nog twee partijen, en was ze in de laatste ronde tegen een sterke tegenstander ook dicht bij de winst. 3 uit 9 was uiteindelijk haar score; niet bepaald volgens verwachting, maar volgende keer beter!

Pieter Tromp en Paul den Boer speelden allebei in de hoogste Compactgroep, en allebei deden ze het prima. Pieter werd zelfs gedeeld vierde met 3,5 uit 5, wat ook voor hem een prijs betekende! Paul haalde een halfje minder, maar wist net als Pieter enkele sterke tegenstanders te verslaan. Klasse gespeeld mannen!
Een aardig fragment van Paul:

In de derde Compactgroep begon Jan Boer prima met 2 uit 2, maar daarmee was de koek alweer op. Het werd dus uiteindelijk 2 uit 5, zeker na dat goede begin toch wel teleurstellend.

In de laagste groep begon Pieter Hofman, ook al jarenlang vaste klant in Groningen, met 1,5 uit 2, maar hij wist daar nog slechts één punt aan toe te voegen. Tycho Bruggink deed het een halfje beter, al zal ook hij vooraf op meer gehoopt hebben. De ervaring is echter ook belangrijk!

Zoals gebruikelijk werd er tijdens het toernooi ook een jeugdtoernooi afgewerkt voor de Grand-Prix-cyclus. Daarin waren de Assenaren zeer succesvol, want zij namen maar liefst vijf prijzen mee naar huis! Vincent Richtering Blenken Raaijen (7 uit 7!)en Jesper Post pakten de eerste twee prijzen in groep B, Abedin Hey werd derde in groep D, Vincents broer Reynard werd derde in groep F, en Lyne Bruggink pakte de hoofdprijs in groep H. Voor Brian Elsinga en Tristan Post zat er deze keer geen prijs in; misschien komt dat het volgende toernooi weer!

Tenslotte werd er op de eerste zondag ook nog een Raindropchess-toernooi gehouden, en ook daar waren onze jeugdleden succesvol: Jesper en Vincent werden eerste en derde in de hoogste groep (helaas ook hier geen prijs voor Tristan), en Reynard tweede in groep B. Het kon dus niet op!

Alles over het Schaakfestival Groningen is te vinden op de toernooisite; op onze Facebook-pagina zijn nog twee mooie fotoalbums te vinden van het toernooi.