Asser jeugd op het NOSBO-PJK

Geen reacties op Asser jeugd op het NOSBO-PJK

Net als vorig jaar werd het NOSBO-PJK voor de categorieën A t/m E gehouden in de tweede week van de Kerstvakantie, van 3 t/m 5 januari. Een aardig aantal Assenaren deed mee: twee in de A-groep, één in de B-groep, vier in de D-groep en één in de E-groep.

Categorie A

Vorig jaar werd Frank kampioen zonder te spelen, en ditmaal hoopte hij dat te kunnen herhalen, maar Arjan zorgde ervoor dat er voor het eerst in jaren weer eens echt om de A-titel gespeeld moest worden. Er zou samen met de B-categorie gespeeld worden, maar met twee A- en vier B-deelnemers werd besloten om Frank en Arjan een minimatch te laten spelen om de A-titel. Die match werd op de eerste dag van het kampioenschap afgewerkt, en niet geheel verrassend wist Frank zijn titel te prolongeren. In de eerste partij had hij een gewonnen eindspel, maar niet genoeg tijd om ook daadwerkelijk te winnen, maar toen hij in de tweede partij snel een pion voor kwam, en Arjan een paar keer niet het beste tegenspel vond, was de match gespeeld. Frank opnieuw kampioen en geplaatst voor het NK!

Categorie B

Van de vier deelnemers, die een dubbelrondige vierkamp speelden (iedere dag twee partijen), was Gerbert onze vertegenwoordiger, en de hoogste ratinghouder. Ratings bleken echter niets te zeggen, want al in de eerste ronde liep Gerbert, notabene met wit, tegen een nederlaag aan. De volgende twee partijen won hij wel, maar in ronde 4 gaf hij remise in gewonnen stelling! (Een dag later vernam ik de reden: hij had niet door dat hij er nog een kwartier bij kreeg…) Dat bleek een kostbaar halfje, want na een reglementair punt in ronde 5 (tegenstander kwam niet opdagen) moest hij de laatste partij winnen om een beslissingsmatch af te dwingen. Dat lukte niet: Gerbert verloor en greep daardoor naast een NK-plaats. Zo kan het af en toe lopen…

Categorie D

In de D-categorie waren er zeventien deelnemers, die negen ronden Zwitsers speelden, verdeeld over twee dagen. Onder hen vier Assenaren: Tycho, Jesper, Vincent en Abedin.

Tycho deed het de eerste dag prima: hij verloor alleen van favoriet Jonas Hilwerda en eindigde de dag als gedeeld tweede. Helaas ging het de tweede dag minder: twee overwinningen en twee nederlagen. Helaas net geen prijs, maar als gedeeld vierde heeft Tycho zich wel geplaatst voor het NK! Jesper deed het met 3 uit 5 op de eerste dag ook goed, maar ook hij verloor de tweede dag twee keer. Dat resulteerde in de laatste ronde zelfs in een bye, en uiteindelijk een gedeeld zesde plaats. Ook lang niet slecht! Ook Abedin haalde 3 uit 5 op de eerste dag (met o.a. een nederlaag tegen Tycho en een verrassende overwinning op Vincent), maar hij viel de tweede dag met 1 uit 4 terug naar een gedeeld tiende plaats, ook best goed! Vincent speelde een wisselvallig toernooi: 2 uit 5 op de eerste dag, daarna twee overwinningen, maar helaas eindigde hij met twee nederlagen en viel weer terug naar de gedeeld tiende plaats. Daar had meer in gezeten!

Categorie E

Tycho speelde naast het D- ook het E-kampioenschap. Dat kan omdat er geen overlap tussen beide toernooien zit: het E-kampioenschap wordt op de eerste dag gespeeld, het D-kampioenschap op de andere twee dagen. Slechts zes deelnemers, waardoor niet de geplande zeven, maar vijf ronden werden gespeeld, maar de bedenktijd werd wel verlengd naar 20 minuten i.p.v. de geplande 15. Helaas ging het in de eerste helft niet best: drie nederlagen op een rij. En dan ook nog met zwart tegen Jonas Hilwerda, komt dat nog goed? Jawel hoor: eindelijk wist Tycho zijn hoofd erbij te houden, en hij won een strakke partij! Na nog een overwinning in de laatste ronde eindigde hij dus op 2 uit 5, wat een gedeeld derde plaats bleek op te leveren. Voor de prijzen telt de SB-score (en niet het onderling resultaat, zoals op de Grand-Prix-toernooien), en die viel in het voordeel van Tycho uit. Een derde prijs dus, en plaatsing voor nóg een NK!

Eindresultaat: drie bekers (in de A-categorie was er alleen eentje voor de kampioen), Frank plaatst zich voor het NK A, en Tycho plaatst zich voor de NK’s D en E! Ik verwacht niet dat het bij drie NK-plaatsen blijft: er zijn nog wat vrijplaatsen te verdelen (Ivo? Gerbert?), en voor het NK meisjes B wordt een halve finale gespeeld, waar Silvia ongetwijfeld aan gaat meedoen. Overigens wordt het NK ABC dit jaar in Sneek gespeeld, niet al te ver weg dus!

Alle uitslagen zijn hier te vinden; foto’s van het toernooi staan op onze Facebook-pagina.