Snelschaken: titels naar favorieten

De afgelopen periode is er weer gespeeld voor de snelschaaktitels. 5 Minuten bedenktijd, een behoorlijk aantal partijen per avond, dus iedereen heeft kans!

Het kampioenschap voor de jeugd werd ditmaal op de laatste clubavond van het oude jaar gespeeld, 21 december. 10 jeugdleden deden mee, en zij werden door Sjoerd (Martin was verhinderd vanwege zijn deelname aan het Schaakfestival Groningen, dat eerder die dag was begonnen) handmatig ingedeeld. Na 6 ronden bleek, niet geheel verrassend, Tycho Bruggink de meeste punten te hebben verzameld: 5,5, een half punt meer dan Jesper Post, die alleen van Tycho verloor en de rest won. De derde plaats werd gedeeld door Jiske de Vries, die als enige Tycho op remise hield, en de verrassende Piter Faber; zij behaalden beiden 3,5 punt. Allen van harte gefeliciteerd!

Het kampioenschap voor de senioren (maar ook toegankelijk voor de jeugd) was gepland voor 11 januari, de eerste clubavond van het nieuwe jaar, maar omdat voor die avond en de vrijdagavond erop externe wedstrijden vastgesteld werden, werd het snelschaken uitgesteld naar 25 januari. In totaal 21 leden en één gastspeler speelden 13 ronden Zwitsers, en ook hier was de uiteindelijke kampioen geen verrassing: Ivo Maris was 2 ronden voor het einde al zeker van de titel (2,5 punt voor), zodat hij het zich kon permitteren om in ronde 12 te verliezen, en de laatste ronde te laten schieten. Ook de andere twee podiumplaatsen gingen naar voormalige kampioenen: Pieter Tromp pakte de tweede plaats, Maarten Dijkstra de derde. Allen van harte gefeliciteerd!

(Overigens bleek ook de nieuwe datum niet veilig voor externe wedstrijden: er werden twee partijen van de wedstrijd Staunton 4 – Assen 3 vooruit gespeeld. Eén partij was vrij snel klaar, en Staunton-speler Mark Petrelli wilde ook wel een paar potjes snelschaken. Dat deed hij met verve: hij wist als enige Ivo te verslaan, en eindigde met 6 uit 7 als gedeeld zevende. Een mooie prestatie!)

Eindstanden: senioren, jeugd.