BSSK 2013: favorieten winnen, veel clubleden in de prijzen

Gisteren (2 februari) werd alweer voor de 20ste keer gespeeld om de Asser Basisschooltitels. Plaats van handeling was opnieuw PABO De Eekhorst, en er werd wederom gespeeld in twee leeftijdsgroepen. Er waren 114 aanmeldingen, maar door een aantal afzeggingen kwam het uiteindelijke aantal deelnemers uit op 99 (61 in de Blauwe groep en 38 in de Groene), voor het eerst in jaren onder de 100…

In de Groene groep (t/m 9) deden twee clubleden mee, en zij eindigden ook op de eerste twee plaatsen. Tycho Bruggink was zoals verwacht veel te sterk voor deze groep (velen hadden verwacht dat hij in de Blauwe groep mee zou doen) en won al zijn partijen, op anderhalf punt achterstand deelden clublid Tristan Post en NotaBene-leerling (en toekomstig clublid) Brian Elsinga de tweede plaats.

De prijswinnaars per leeftijdscategorie:

t/m 8 jaar:

1. Evan Rinsma, 5 uit 7
  2. Robin Kelder, 4,5 uit 7
  3. Lyne Bruggink (6 jaar!), 4 uit 7

9 jaar:

1. Tycho Bruggink, 7 uit 7 (en algemeen winnaar Groen!)
  2. Tristan Post, 5,5 uit 7 (32,5 WP)
  3. Brian Elsinga, 5,5 uit 7 (30,5 WP)

In de Blauwe groep deden zeven clubleden mee, en ook een deelnemer die van ver moest komen: Thijmen Bourgonjen woont in Delfzijl en is lid van De Paardensprong, maar gaat in Assen naar school, en was samen met onze D-team-spelers Jesper Post, Vincent Richtering Blenken Raaijen, Jiske de Vries en (reserve) Abedin Hey favoriet voor de titel, met de spelers van het Veldkei-team dat vorig jaar de scholentitel pakte, als outsiders.

Na 4 ronden hadden Thijmen, Vincent en Abedin nog alles gewonnen, evenals de kampioen van vorig jaar Joël Dusseljee (inmiddels geen clublid meer). Jiske was een half punt achterop geraakt door een remise tegen Floris Verkerk (vorig jaar nog winnaar van de Groene groep), en Jesper was in dezelfde ronde onderuit gegaan tegen Joël. Abedin en Thijmen versloegen in ronde 5 op bord 1 en 2 Joël en Vincent, waarna Thijmen het onderlinge duel in ronde 6 in zijn voordeel besliste, en de strijd gestreden leek. In de laatste drie ronden ging het toernooi echter volledig op zijn kop! In ronde 7 ging Thijmen onderuit tegen Jiske (en speelde een ronde later remise), die op haar beurt een ronde later tegen Abedin in zeer goede stelling de draad volledig kwijtraakte en haar dame weggaf. Toen Abedin in de slotronde tegen Vincent twee stukken voorsprong nam leek hij kampioen te worden, maar… ineens gaf Vincent mat achter de paaltjes! Doordat Thijmen en Jiske (tegen Jesper) hun laatste partij ook wonnen kwamen zij samen met Vincent op 7,5 uit 9, en dus moesten de weerstandspunten de beslissing brengen. Die bleek nipt in het voordeel van Thijmen uit te vallen, en dus werd hij toch winnaar van de Blauwe groep, Jiske tweede en Vincent derde.

De prijswinnaars per leeftijdscategorie:

10 jaar:

1. Thijmen Bourgonjen, 7,5 uit 9 (54,5 WP, en algemeen winnaar Blauw!)
  2. Abedin Hey, 7 uit 9
  3. Floris Verkerk, 6,5 uit 9

11 jaar en ouder:

1. Jiske de Vries, 7,5 uit 9 (53,5 WP)
  2. Vincent Richtering Blenken Raaijen, 7,5 uit 9 (52,5 WP)
  3. Timo Hakvoort, 7 uit 9

Bij de scholen was er geen twijfel over de kampioen: De Kloostertuin, met een overmacht aan clubspelers, pakte de titel met maar liefst vier punten meer dan De Veldkei, en Theo Thijssen pakte zijn traditionele podiumplaats ook nog mee. Zij mogen op 2 maart samen met het tweede team van De Kloostertuin en De Heksenketel in Zuidlaren strijden om de Drentse scholentitel.

Eindstanden: BlauwGroenScholen
Foto’s zijn te vinden op onze Facebook-pagina.

(P.S. Ik kreeg het verzoek om ook nog wat aandacht aan de Asser clubschakers die nog niet in het verslag genoemd zijn, te besteden. Bij deze:
Timo Hakvoort had ik niet direct als kanshebber ingeschat, maar speelde een uitstekend toernooi. Hij wist Thijmen op remise te houden, en tegen Vincent kwam hij zelfs een dame voor, maar moest aan het einde een verrassend eeuwig schaakje toestaan. Uiteindelijk slechts een halfje minder dan de groepswinnaar, een knappe prestatie! Jesper Post kon zijn favorietenrol niet waarmaken, en met nederlagen tegen Joël, Abedin en Jiske viel hij zelfs buiten de prijzen. Sam Steenbeeke verloor in de derde ronde van Abedin en liep direct daarna tegen nog twee nullen aan, waardoor zijn kans op een prijs al snel verkeken was. Yoran Houweling tenslotte, speelt pas een half jaar bij de club en mist dus nogal wat ervaring; hij kwam niet verder dan 4 punten.)