Asser jeugd – en enkele senioren – in Zuidlaren

Gisteren (9 februari) was het weer eens tijd voor een (jeugd)toernooi. Ditmaal geen Grand Prix, maar het Zuidlaarder Schaakfestijn, georganiseerd door Schaakclub Oostermoer. Een bijzonder toernooi, want niet alleen is het toegankelijk voor zowel jeugd als senioren, maar er wordt ook met twee verschillende formules gespeeld: een negenrondig rapidtoernooi (10 minuten p.p.p.p., alleen voor de jeugd), en een vierkampentoernooi (35 minuten plus 5 seconden per zet p.p.p.p., en verplicht noteren). Maar liefst 10 Assenaren deden mee; drie senioren en zeven jeugdspelers. Aardig detail trouwens: bijna de helft van de deelnemers kwam uit Duitsland!

De zes Assenaren die meededen aan het rapidtoernooi deden het prima, met als hoogtepunt de prestatie van Jesper Post: hij verloor alleen van de toernooiwinnaar van vorig jaar Pieter van Foreest, speelde ook twee keer remise en won de rest (waaronder in de vierde ronde tegen de uiteindelijke toernooiwinnaar Michel Mönster!), wat hem een derde plaats algemeen en een tweede in zijn leeftijdscategorie opleverde! Abedin Hey kwam net tekort voor een prijs, maar hij had wel een mooie regelmaat in zijn resultaten: één keer verliezen, drie keer winnen, weer één keer verliezen, weer drie keer winnen, en de laatste weer verliezen. 6 uit 9 dus, ook een mooi resultaat! Bijzonder knap was de 5 uit 9 die Piter Faber wist te behalen; bij mijn weten was dit zijn eerste echte toernooi, en hij wist enkele gevestigde toernooicracks onderuit te halen. Zeer knap! Vincent Richtering Blenken Raaijen verging het helaas minder: vorige week nog gedeeld eerste bij het BSSK en vorig jaar nog winnaar van zijn leeftijdscategorie in Zuidlaren, maar nu kwam hij niet verder dan 4,5 uit 9. Volgende keer weer beter! Tristan Post speelde wisselvallig: een paar goede partijen, maar ook enkele tegenvallers, en uiteindelijk 4 punten. Toch lang niet gek! Lyne Bruggink tenslotte had het moeilijk (niet zo gek als je de jongste bent), maar haalde toch knap 3 punten. Overigens blijkt ze inmiddels ook clublid te zijn; dat wist ik vorige week nog niet. Nog een clublid in de prijzen bij het BSSK dus!

De Assenaren in de vierkampen behaalden wisselende resultaten. Mark Hoogendijk deed het het beste: één overwinning en twee remises, volgens mij tweede in zijn groep (vierkamp 6, als ik het goed heb)! Ook Tinus Spriensma bleef ongeslagen met drie remises in vierkamp 3, ook voor hem een tweede plaats! Tycho Bruggink kwam ook in vierkamp 3 uit, maar hij had zijn dag niet helemaal: remise tegen Tinus en twee verliespartijen. Volgende keer beter! Remco Bruggink haalde in vierkamp 5 een half puntje meer (de eerste partij gewonnen, maar de andere twee verloren) en was daar niet echt tevreden over. Het kan niet altijd kaviaar zijn…

De oogst van dit toernooi: één standaard, twee geldprijzen, en goede scores. Een goed bestede zaterdagmiddag dus!

Foto’s zijn alvast te vinden op onze Facebook-pagina; de resultaten en meer foto’s zullen nog verschijnen op de site van Oostermoer.