Zinderende schaakavond Assen 2 – Unitas 2

Verslag: Sybrand

We begonnen 10 minuten later, omdat Unitas pas om 5 voor 8 binnen kwam, met uitzondering overigens van Wouter en Raymon, die keurig op tijd waren. Onze eigen jeugd was integraal om half 8 al aanwezig, klasse! Na het succesvolle experiment van vorige wedstrijd tegen Sissa, waarin de jeugd de topborden kreeg, werd ook deze keer ruim baan gegeven aan de aanstormende jeugd.

De eerste die ‘binnenstormde’ was Kenneth, om half 9 al. Naar het gerucht ging, ‘offerde’ hij een dame, waarna hij vrijwel direct opgaf. Hm. Kenneth bood spontaan aan een verbeterplan van maximaal 3 A4-tjes te schrijven 😀 (0-1)

Op bord 8 speelden twee invallers tegen elkaar, Jan was verhinderd vanavond aan Asser zijde. Cor is oudgediende in Assen 2, en heeft een gedegen reputatie. Hij leek dan ook over zijn tegenstander heen te walsen in het eindspel, maar vond niet de juiste voortzetting. Na een remiseaanbod werd de vrede getekend. (0,5-1,5)

Sybrand kwam gedrongen uit de opening, waarbij de slag om een sterk veld werd verloren en een slechte loper achter de eigen pionnen het resultaat was. Na een pionnenopstoot beging de tegenstander echter een fout, waardoor een pion eraf ging. Toen hij 2 zetten later een vorkje over het hoofd zag, gaf hij subiet op, zonder de zet van de tegenstander af te wachten. (1,5-1,5)

Onze kopman Gertjan (afgelopen maandag in de viertallencompetitie de sensatie van de avond door tegen Heereveen 1 als enige te winnen en daarmee de winst naar Assen te halen!) speelde tegen nestor Ynte Visser, die als jeugdleider bij Unitas wel weet hoe je tegen de jeugd speelt, en zich dus niet aan de klant liet zetten. Hoe het kwam heb ik niet goed gezien, Gertjan leek toch wel redelijk te staan, maar plots stonden er twee verbonden pionnen op de 6e rij! Daar is nevernooitnie een houden aan. Gertjan probeerde nog wat, maar na een torenkrachtzet gaf hij zich gewonnen. (1,5-2,5).

Op de overgebleven borden was om half 11 de situatie redelijk verdeeld, met licht voordeel voor Assen. Arjan stond goed, liep vol zelfvertrouwen rond ook, Gerbert stond net wat minder, en leek een pion te gaan verliezen. Wout stond prima, stond een pion voor, en kon waarschijnlijk een tweede winnen, in ieder geval afwikkelen naar een 5 tegen 4 pionneneindspel. Rieks stond in het middenspel zelfs 2 pionnen voor, moest waarschijnlijk 1 teruggeven, maar hield een toren op de 7e rij over. Gerard Voorintholt kwam rond dit tijdstip na een avondje ontspanning (?) bij FC Groningen nog even kijken en zijn teamgenoten aanmoedigen!

Rond 11 uur versloeg Arjan zijn tegenstander na een pionnenmars op de koningsvleugel en het centrum, met zo ongeveer alle stukken nog op het bord overigens. Een mooie overwinning. (2,5-2,5)

Rieks kon zijn mooie positie tegen het loperpaar van Wouter niet handhaven, en moest afwikkelen naar een eindspel van 2 pionnen + P + L tegen 2 losse pionnen + L+ L. Dit werd uiteindelijk remise. (3-3)

Gerbert tegen Raymon werd een zinderende finale. Gerbert wist door een trucje een pion te winnen en een loper van Raymon te pennen, maar met een dameuitval kon hij in ieder geval remise pakken door eeuwig schaak als de loper werd genomen. Gerbert ging voor de winst, liet de loper lopen, maar in de opkomende tijdnood rond de klok van half 12 ging er een hoop materiaal van het bord, en kwam Raymon met twee vrijpionnen op de koningsvleugel als betere uit de tijdnoodfase. Dit speelde hij kundig uit. (3-4)

Wout speelde een gedegen partij, wachtte lang met het afwikkelen, liep rustig met zijn koning het hele bord over, leek terwijl de voorsprong in tijd van Wout zienderogen wegtikte even via herhaling van zetten op remise af te gaan, maar wikkelde af naar een eindspel met twee pionnen meer. Dat geloofde zijn tegenstander wel (4-4).

Een mooie spannende schaakavond! Zoals Gerard nog opmerkte: net als FC Groningen het betere spel, maar niet de winst. De hele avond echter overziend, een terechte uitslag. We blijven precies gelijk staan met Unitas 2, met nu 7 wedstrijdpunten en 29 bordpunten.

Assen 2           1719 - Unitas 2            1662 4 - 4
1. Gertjan Haan      1725 - Ynte Visser         1735 0 - 1