Assen 1 wint overtuigend van De Twee Kastelen

Verslag: Sjoerd

Zaterdag 9 maart ontvingen we De Twee Kastelen uit Buitenpost in de zevende ronde van de KNSB competitie. Rond half een sms-te Pieter dat er problemen waren met de trein vanuit Groningen en dat hij en Maarten met zo’n kwartier vertraging zouden arriveren. Wedstrijdleider Gerard Voorintholt startte volgens plan gewoon om één uur de wedstrijd en Tinus maakte de gebruikelijke foto’s. Over verdere belangstelling hadden we niet te klagen. Gerritjan, Erik, Jesper en Sybrand kwamen langs om de partijen te volgen.

Op bord 1 speelde Ivo Maris een enerverende partij tegen Albert Jan Hummel. Het leek een remake te worden van hun partij van vorig seizoen en ditmaal had Albert Jan ’s morgens een stukoffer voorbereid dat inderdaad op het bord kwam. Dit is de stelling na de dertiende zet van Ivo.

Albert Jan Hummel – Ivo Maris

Frank van der Werff is dit jaar gepromoveerd naar bord twee en hij maakt deze positie meer dan waar. Onze topscoorder mocht het ditmaal opnemen tegen teamleider Jeroen Weggen, een sterke speler met ruim 100 ratingpunten meer dan Frank. Het werd een onderhoudende partij waarin Frank stevig op de aanval speelde. Nadat hij een kwaliteit gewonnen had wist hij de partij met een mooie combinatie af te sluiten.

Frank van der Werff – Jeroen Weggen

Pieter Tromp startte dus met een kwartier minder tegen Bruno Jelic, een geduchte tegenstander. Er kwam een Grünfeld op het bord die werd omgetoverd nar een ingewikkelde stelling. Naar mijn oordeel stond Pieter niet slecht, maar plots kwam hij de barruimte binnen met de mededeling dat hij mat in twee over het hoofd had gezien.

Een stukje analyse van Pieter:

Bruno Jelic – Pieter Tromp

Paul den Boer speelde op bord vier tegen Bart Lemstra. Opvallend was had dit keer niet Paul in tijdnood kwam maar zijn tegenstander, die uiteindelijk wel zijn hoofd koel hield.

Paul den Boer – Bart Lemstra

Maarten Dijkstra mocht – met eveneens een kwartier minder – met zwart spelen tegen Pieter Bronsema. Omdat Maarten zijn tijd altijd wel nodig heeft lukte het hem niet om een miniem plusje om te zetten in significant voordeel. Toen na de tijdscontrole de rookwolken opgetrokken waren besloot Maarten rond half zes remise aan te bieden en niet zinloos door te gaan tot 19.00 uur.
Maarten zijn commentaar: “Mijn tegenstander speelde een rustige opzet tegen de Pirc met Lc4 en d3. In het middenspel had ik het loperpaar, maar moest ik een pion offeren. Om die pion terug te winnen moest ik loper tegen paard ruilen waarna er uiteindelijk, na wat schermutselingen in de tijdnoodfase, in een gelijk toreneindspel remise overeengekomen werd. Al met al een terechte uitslag van een boeiende partij.”

De in topvorm zijnde Elmar Hommes speelde weer een lekkere pot tegen Johan Adema, die in het middenspel een pion cadeau deed. Elmar: “Ik omzeilde met wit de versnelde draak waardoor we een wat tamme stelling op het bord kregen. In de opening schatte ik mijn kansen verkeerd in waardoor ik niet verder kwam dan een gelijkwaardige stelling. In het middenspel wist ik met een aardig schijnoffer een iets betere stelling te bereiken. Mijn tegenstander gaf zomaar een pion weg en in de slotstelling moest ik alleen nog een gevaarlijke loper + toren batterij onschadelijk maken om het punt binnen te halen.”

Elmar Hommes – Johan Adema

Martin van Velzen kreeg Derk Schuttel tegenover zich. Derk heeft een fors aantal ratingpunten minder en de ervaring leert dat je dan enorm op je hoede moet zijn. Martin speelde gelukkig solide en positioneel erg sterk. Met actief stukkenspel wist Martin het initiatief naar zich toe te trekken. Martin: “Mijn tegenstander dacht waarschijnlijk door stukkenruil een remisestelling te bereiken, maar speelde daarmee mij het initiatief in handen; uiteindelijk kon ik met mijn dame zijn stelling binnenvallen en een paar pionnen snoepen. Een lekker puntje, zeker gezien mijn blunder in de vorige wedstrijd!”

Derk Schuttel – Martin van Velzen

Zelf speelde ik een soepele partij tegen Gerben van der Heide. Na zijn achtste zet a5 met dreiging b4 besloot ik de stelling open te breken.

Sjoerd Homminga – Gerben van der Heide

Beide zwarte paarden kunnen niet weg en de koning en dame moeten de beesten verdedigen. Omdat de zwarte toren niet meedoet geloofde mijn tegenstander het wel en gaf op.
De gedetailleerde uitslagen zijn:

Assen               2013 - De Twee Kastelen     1957 5½ - 2½
1. Ivo Maris           2266 - Albert Jan Hummel    1988 1  - 0