Assen 1 – Assen 2: 3,5 – 0,5

Verslag: Sybrand

Voor het eerst sinds jaren – of voor het eerst in de geschiedenis? De meningen waren verdeeld en bij gebrek aan een clubhistoricus zal dit voorlopig nog wel even in nevelen blijven gehuld – een strijd tussen 2 teams van Assen tegen elkaar in een officiële competitie. Bij de laatste uitwedstrijd tegen Heerenveen had Klaas al even gepolst hoe ik daar tegenover stond – een volgende indeling zou deze paring logischerwijs opleveren – en geen bezwaar gemeld. Natuurlijk – de FSB 4-tallen competitie is met name leuk omdat je tegen andere spelers speelt , maar dit had natuurlijk ook wel wat.

Nu is Assen 1 ongeveer 300 elopunten sterker dan wij. Maar wij hebben natuurlijk sterke jeugdspelers, dus dat er wel iets mogelijk was leek niet uitgesloten. Een avond zoeken bleek niet zo heel eenvoudig, teamleider van Assen 1 Pieter stelde voor om direct de eerste vrijdag te pakken, 22 maart dus. Helaas bleek Rieks te zijn verhinderd, maar goed, dan blijven er nog een aantal jeugdspelers over. Gertjan, Wout (oke oke…..net geen jeugd meer natuurlijk), Gerbert en Arjan zouden de strijd aangaan met onze grote broeders. Helaas mailde Gerbert 2 uur voor de wedstrijd dat hij ziek was thuisgekomen en helaas verstek moest laten gaan. Ik heb zijn plaats maar ingenomen. Het treffen van onze jeugd met Assen 1 ging daarmee een beetje de mist in, maar goed. Eigenlijk moest de opstelling ook nog worden omgegooid, de rating van bord 1 moet groter zijn dan die van bord 3, en dat was bij ons (net) niet zo. Vooraf wel een mailtje aan Klaas gestuurd om clementie, Pieter vond alles best.

Gertjan was als eerste klaar op bord 1. Hij speelde tegen Ivo, en hoewel het materieel lange tijd in evenwicht was, had Ivo een sterke aanval op de damevleugel van Gertjan. Hoe het tot een einde kwam heb ik niet gezien, maar dat dat niet goed kon gaan was al relatief vroeg duidelijk.

Sybrand speelde op bord 3 ten Martin. Martin ruilt met regelmaat met Elmar van plek, zodat hij steeds zijn geliefde moderne verdediging kan spelen met zwart (en Elmar steeds wit heeft). Een ideale speler om in je team te hebben 😀 Ik ging er vrij kansloos af als ik het kort mag samenvatten.

Wout speelde op bord 2 tegen Pieter. Dit leek lange tijd gelijk op te gaan, Wout had een mooie horsel in de vorm van een zwartveldige loper in de witte stelling, kon die nog net afruilen, en had in het eindspel een gesloten pionnenstructuur die iets beter stond voor Pieter. Pieter wikkelde af naar een pionnen eindspel met een pionnetje meer, maar in tijdnood (2 minuten op de klok) overzag Wout een afwikkeling naar remise. Hm. Dat had een beter lot verdiend, een remise was hier in sportief opzicht meer op zijn plaats geweest.

Arjan maakte er op bord 4 een spannende pot van. pionnetje voor tegen Elmar, weer gelijk, Elmar in de aanval….geeft echter een stuk weg….en Elmar ontsnapt op het laatste moment naar een remise door een ongelukkige afruil van Arjan waardoor randpion en loper van verkeerde kleur overbleef. Een open sollicitatie naar een plek in het eerste team ! Klasse partij Arjan! De eer gered van het team!

Toch nog een ruim verlies tegen Assen 1, waar er toch ietsjes meer in had gezeten.

Assen 1           2060 - Assen 2         1760 3½ - ½
1. Ivo Maris         2266 - Gertjan Haan    1725 1  - 0