Knotsgekke avond in Hoogezand HSP 2 – Assen 2

Afgelopen donderdag (28 maart) gingen in de wedstrijd HSP 2 – Assen 2 de kansen op en neer, maar uiteindelijk konden beide teams een matchpunt bijschrijven.

HSP 2                1675 - Assen 2            1707 4 - 4
1. Frits Wijbenga       1786 - Jan Posthoorn      1783 0 - 1
2. Arjen Waijer         1671 - Sybrand Houtsma    1736 1 - 0
3. Alex van Prinsenbeek 1678 - Wout Knol          1817 1 - 0
4. Lucien Jerphanion    1753 - Gerbert Leeftink   1652 0 - 1
5. Erwin Reintke        1697 - Arjan Dwarshuis    1763 1 - 0
6. Kor Drent            1645 - Gerard Voorintholt 1559 0 - 1
7. Hauke de Vries       1561 - Gertjan Haan       1725 ½ - ½
8. Klaas Kuiper         1608 - Henny Maris        1623 ½ - ½

Hieronder, met enige bewerkingen van mijn kant (invoegen van foto’s uit latere posts), het liveverslag dat Sybrand op het forum bijhield:

21.00 uur: Henny speelt een degelijke remise met zwart! In een pirc-achtige opening verbruikt Henny wel veel meer tijd, maar de tegenstander accepteert een remiseaanbod van Henny. De score voor Henny als invaller in het tweede van Assen komt daarmee op een mooie 75%. Omdat Henny niet heeft overlegd met de teamleider over het remiseaanbod, bood zij spontaan aan dan maar het verslag te schrijven 😀

22.00 uur: Sybrand verwisselt in diepe gedachten twee zetten en laat een dame instaan……Ik kan mij niet herinneren dat dit mij ooit eerder is overkomen. Een zet uitvoeren die even later had gemoeten. Een fout maken doe ik regelmatig, om niet te zeggen in elke partij 🙂 maar dit….

Het wordt een zware avond. Gertjan staat gelijk met een licht betere aanval. Arjan staat een gambietpionnetje achter met onduidelijke compensatie. Gerard rommelt nog wat door en krijgt vanuit verloren positie zowaar nog wat kansjes. Jan speelt een scherpe Najdorf, uitkomst onduidelijk.Wout en Gerbert staan redelijk.

23. 00 uur: Gerbert wint! En trekt de stand gelijk! Dat is een mooie opsteker! De ommekeer – achteraf gezien – van de avond. Tot nu toe waren de perspectieven voor Assen 2 slecht, nu keerde het tij. Een paar stellingen rond de klok van 11 uur:

23.17 uur: vanuit hopeloze stelling met nog 2 minuten voor 15 zetten zet Jan zijn tegenstander plots mat!! Achteraf Jan geconfronteerd met deze voor de niet-oplettende buitenstaander zeer verrassende uitslag. Jan beweert bij hoog en bij laag dat hij – afgezien van de gierende tijdnood, 20 zetten met 2 minuten of zo op de klok – gewoon gewonnen stond. De rust waarmee Jan vervolgens zijn zetten uitvoerde, en bij elke zet weer 20 seconden liet wegtikken, is zeeeeer slecht voor het hart van de toeschouwers Jan 😀

De stand aan de borden om vijf voor half 12

23.25: Gerard wint !! Het ongelofelijke is gebeurd, Gerard rommelt zich naar een eindspel met een paard minder, koning van de tegenstander op de tocht, wordt opgejaagd naar h3 en wordt pardoes matgezet! De teleurstelling bij de tegenstander is zeer begrijpelijk, de vrolijkheid bij Gerard overigens ook 🙂

Tussenstand dus 3,5-1,5 voor Assen. Dat moet dus goed gaan !! Nog 3 borden te gaan.

De stand op de borden om kwart voor 12:

Arjan staat een paar pionnen achter, en zijn tegenstander lijkt wat slordig om te gaan met de eigen pionnetjes. Daarvan eet het paard van Arjan er een heleboel op, maar net niet voldoende. Arjan verliest om kwart voor 12.

Wout staat een gezonde pion voor en moet gaan winnen. Echter….hij geeft een pion weg, nog niks aan de hand, gewoon remise met ongelijke lopers, maar in tijdnood kiest hij het verkeerde plan en verliest.

Gertjan tot slot weet uit een remisestelling toch een gewonnen stelling te toveren. Met nog elk 2 minuten op de klok en rennen naar de overkant komt Gertjan net eerst, maar zijn tegenstander heeft een pion op a2 en zijn koning op b2. Remise. Tot na de vrede getekend is Gerbert nog even laat zien hoe Gertjan wel had kunnen winnen. Knap gezien Gerbert! We maken er een huiskamervraag van. Wit begint en wint.

Oplossing

Een knotsgekke avond. 4 – 4 is dan misschien een mooie uitslag, Met ijzel op de auto (ja ja, het is 28 maart) eerst krabben voor de huisreis kon worden aangevangen.