Assen 1 oppermachtig in viertallencompetitie

De FSB-viertallencompetitie is in een beslissende fase beland, en Assen 1 heeft de titel voor het grijpen: vier bordpunten meer dan de Groninger Combinatie moet toch een onoverbrugbare voorsprong zijn. De zesde ronde leverde een thuiswedstrijd tegen Heerenveen 1 op, uiterlijk 17 mei te spelen. Die uiterste speeldatum bleek nogal lastig, want met iedere vrijdag was wat mis: 26 april en 3 mei was Ivo verhinderd (NK A), 10 mei was er geen clubavond, en 17 mei ging niet voor Pieter en Elmar (NOSBO-snelschaken voor teams). Als oplossing werd daarom gekozen om de wedstrijd op 14 mei bij SC Groningen te spelen, en daarvoor bij Elmar te gaan eten.

Ongeveer een week voor de wedstrijd kwam er goed nieuws: Groninger Combinatie had tegen WES opnieuw een bordpunt verspeeld, waardoor wij nog maar drie punten nodig hadden voor de titel! Gesterkt door die gedachte stapte ik (samen met Ivo, die wel weer eens mee wilde rijden) om half 6 in de auto, om 20 minuten later bij Elmars appartementje in Helpman te arriveren. Toen Pieter 5 minuten later ook aan was gekomen ging hij nog even tegen Ivo voetballen op de PS3 (Portugal – PSV 0 – 2, tot grote vreugde van Pieter), tot we nog een klein kwartiertje later aan tafel konden. Elmar had weer zijn fameuze pasta pesto bereid, en dat mag hij van mij vaker doen! Na het eten moest er uiteraard nog even geklaverjast worden (een nipte winst voor team Hommes/Maris), maar om kwart over 7 was het toch tijd geworden om richting Peizerweg te gaan. Die tocht bleek gepaard te gaan met een flinke regenbui, waardoor Pieter en Elmar doorweekt aankwamen (Ivo en ik hadden uiteraard met een dak boven ons hoofd nergens last van). Nog 5 minuutjes later waren de Heerenveners er ook, en konden we van start.

Ivo was volgens mij als eerste klaar. Hij haalde naar eigen zeggen twee varianten door elkaar, maar tegenstander Arjan Pragt was daardoor blijkbaar zó in de war gebracht, dat hij Ivo eerst een pion op c3 liet kapen, wat later een kwaliteit weggaf, en geen moment iets terug kon doen. Dat ging dus lekker soepel.

Elmar was vlak daarna ook een punt rijker. Tegenstander Erik Klaassen (die ik nog ken van de KNSB-scheidsrechterscursus) speelde een paar vreemde zetten, en Elmar sprong er bovenop: pionwinst, stukwinst, en niet lang daarna ook partijwinst. 2 – 0 voor, nog maar één punt nodig voor de titel!

Voor dat beslissende punt mocht ikzelf zorgen, en om het helemaal mooi te maken deed ik dat tegen Klaas Abma, de competitieleider van de FSB (en ook een oude bekende van de scheidsrechterscursus). Ik mocht met zwart een Nijlpaardenopstelling innemen, maar timede iets niet helemaal goed, waardoor Klaas kansen kreeg tegen mijn koningsstelling. Het offer Lxg5!? bleek echter niet te werken; ik vond de beste verdediging en counterde succesvol, en na 27 zetten mocht ik de felicitaties in ontvangst nemen. Kampioen!

Pieter was inmiddels in wederzijdse tijdnood aanbeland. Hij had in de opening iets gemist, maar was er alsnog goed uitgekomen, totdat hij ineens zomaar een pion weggaf. Met actief spel op de koningsvleugel won hij die weer terug, maar het overgebleven toreneindspel leek remise. Tegenstander Ferdi van Bavel bezondigde zich echter aan een grafzet, waarna hij een paar pionnen verloor, en uiteindelijk ging hij ook nog door de vlag. Toch 4 – 0 dus!

Na de wedstrijd moest er uiteraard nog even een cooling-down plaatsvinden in de vorm van een reeks vluggertjes, en rond kwart over 12 gingen we huiswaarts. Het was een mooie avond geweest!

Assen 1           2119 - Heerenveen 1    1771 4 - 0
1. Ivo Maris         2295 - Arjan Pragt     1944 1 - 0
2. Pieter Tromp      2208 - Ferdi van Bavel 1851 1 - 0
3. Martin van Velzen 1946 - Klaas Abma      1781 1 - 0
4. Elmar Hommes      2028 - Erik Klaassen   1507 1 - 0

Zie de FSB-site voor alle uitslagen en standen.