Lyne Bruggink derde van Nederland!

Gisteren (15 juni) vond in Roosendaal de Nationale Pupillendag plaats, oftwel het NK in de categorieën F (t/m 9), G (t/m 8) en H (t/m 7). Ook hier was onze club vertegenwoordigd: Lyne Bruggink deed mee in de H-groep. Sinds een paar weken speelt ze mee op de clubavond (ze was overigens al wat langer lid), en met lang niet slechte resultaten, dus misschien zat er wel een stuntje in…

De start was in ieder geval veelbelovend: in de eerste ronde won Lyne in 20 zetjes van Kimmily Tran, die de meisjestitel zou veroveren, en in de tweede ronde had ze zelfs maar tien zetten nodig om de uiteindelijke kampioen Yichen Han mat te zetten, zijn enige nederlaag van het toernooi! Ook de derde ronde leverde een vol punt op, maar omdat het livebord na negen zetten vastliep is mij niet helemaal duidelijk hoe dat ging… Na de lunchpauze ging het helaas minder: drie nederlagen op een rijtje. Terug op 50% dus, en de laatste ronde zou beslissend worden.

Grote broer Tycho was ondertussen in Vanderveen aan het schaken om zijn tripje naar Montenegro (EK t/m 10!) te bekostigen, en moeder Wilma, Sjoerd en ikzelf volgden de prestaties van Lyne met spanning. Toen Sjoerd meldde dat Lyne haar laatste partij ook had verloren waren we even aan het balen, maar bij thuiskomst bleek dat ze niet had verloren, maar gewonnen! 4 uit 7 was voldoende voor een gedeelde derde plaats bij de meisjes, en Lyne bleek de meeste weerstandspunten te hebben, dus is zij derde H-meisje van Nederland! Wat een manier om je landelijke debuut te maken; Lyne, van harte gefeliciteerd!

Alles over het toernooi is te vinden op de toernooisite, en ook op de NOSBO-site staat al een verslag!