Asser bekerteam opnieuw onderuit tegen Pallas

Drie jaar geleden maakte Assen zijn KNSB-bekerdebuut met een uitwedstrijd tegen DSG Pallas, die met de maximale cijfers verloren ging. Ditmaal kwamen de Deventenaren bij ons op bezoek; misschien zou het nu omgekeerd zijn?

Teamleider Elmar had voor de wedstrijd nog een mooi scoreverloop opgesteld, maar dat kon na nog geen twee uur alweer de prullenbak in: Ivo had zijn avond niet helemaal en werd eigenlijk volledig onder de voet gelopen. Hij kwam al niet lekker uit de opening, besloot een pionnetje te offeren om zich te bevrijden, maar van een aanval kwam het niet: tegenstander Arnold Frijling nam het initiatief makkelijk over en won nog meer materiaal, en omzeilde met gemak alle Ivo-trucjes die er misschien nog inzaten. Jammer!

Ikzelf was als tweede klaar; nu Pieter door werk en residentie in het westen niet meer mee kan doen, was ik aan het team toegevoegd. Ik kwam prachtig uit de opening, maar durfde niet een pion te winnen omdat ik bang was dat tegenstander René Renders met zijn loperpaar in een open stelling, en mijn koning nog in het midden, ruime compensatie zou krijgen. Toen ik op zet 24 nog een goede kans miste bleek het resterende eindspel wel erg moeilijk te winnen, en toen mijn tegenstander remise aanbood kon ik me er niet van overtuigen het af te slaan. Nog twee witpartijen te gaan om de stand gelijk te trekken!

Elmar trok de stand weer gelijk, maar daar had het lange tijd niet naar uitgezien: tegenstander Guy Bielderman had in een soort Stonewall veel ruimte gepakt, en was daarna aan een koningsaanval begonnen. Op één of andere manier liep die echter vast, waarna Elmar het commando overnam en de zwarte koning zelf onder vuur kwam te liggen. Dat werd keurig uitgespeeld tot mat; een mooie opsteker voor Elmar na de afgelopen periode!

Maarten moest daardoor minimaal remise houden om er nog een verlenging uit te slepen, maar daar kwam het helaas niet van. Ook hij zag zich gedwongen een pion te offeren om zich te bevrijden, maar die pluspion op d3 (!) bleek wel erg sterk; tegenstander Radboud de Roos wist met hulp van die pion af te wikkelen naar een stelling waarin Maarten voortdurend moest oppassen niet mat te gaan, en uiteindelijk de dames moest ruilen, waarna een toreneindspel resteerde met een pion meer voor zwart, en dat was onder druk van de klok (1:50 plus 5 seconden per zet) niet te houden.

En dat was het einde van dit bekeravontuur. Gelukkig hebben we nog een hele competitie te gaan!

Assen               2072 - DSG Pallas        2038 1½ - 2½
1. Ivo Maris         z 2282 - Arnold Frijling w 2173 0  - 1