Asser jeugd in Groningen en Den Bosch

Afgelopen zaterdag (9 november) was het weer een drukke dag voor onze jeugd, met de derde speeldag van de Meesterklasse AB en het Grand-Prix-toernooi van SC Groningen. Het AB-team deed wat het de eerste twee dagen ook deed: de eerste wedstrijd winnen en de tweede verliezen. In het forumdraadje is meer hierover te lezen.

Het Grand-Prix-toernooi van SC Groningen werd opnieuw gesponsord door GasTerra, en daardoor kon de organisatie groots uitpakken: gratis deelname, gratis eten en drinken, een kloksimultaan tegen twee spelers van de Groninger Combinatie, voor alle deelnemers een lekkere traktatie, en de groepswinnaars verdienden voor hun club een jeugdtraining! Zeven Assenaren en twee NotaBene-leerlingen deden mee, en niet zonder succes!

Tycho en Jesper speelden in de A-groep, waar Jonas Hilwerda weer eens met kop en schouders boven de rest uit stak, maar waar de anderen dicht bij elkaar zaten. Zo kon Tycho met 50% toch nog een tweede prijs pakken, omdat hij een kwart SB-puntje meer had dan Leonard in ’t Veen… Jesper haalde 1,5 punt binnen, meestal goed voor plaats 4 of 5, maar nu werd het helaas een laatste plaats. Volgende keer beter!

Vincent en Abedin kwamen uit in groep B, en voor Abedin werd dat een groot succes, want hij won de groep met 6 uit 7! Vincent wist hem als enige te verslaan, maar haalde verder nog maar één punt en werd daarmee op onderling resultaat zesde.

Brian mocht na zijn prima prestaties van de laatste tijd het nu in groep C proberen, en dat bleek een harde leerschool: 2 uit 7 leverde hem op onderling resultaat plaats 7 op. Gelukkig is er snel weer een kans om te scoren!

In groep F stond Tristan na 6 ronden gedeeld derde, en bij winst in de laatste ronde zou hij op onderling resultaat in de prijzen vallen… Helaas liep het niet goed af: verlies, en op onderling resultaat vijfde. Jammer!

In groep G waren de verschillen ook klein: zelfs de nummer laatst haalde nog 2,5 punten, en iedereen verloor minstens twee keer! Dat overkwam dus ook Lyne, maar omdat zij verder alleen één remise afstond eindigde ze op de ongedeelde tweede plaats. Klasse!

De hoogst ingedeelde NotaBene-leerling was Gido Blokhuis in groep H; helaas had hij zijn dag niet, hij verloor al zijn partijen (gelukkig niet als enige…). Het succesverhaal van de dag was echter dat van Frank Nijmeijer: hij miste de eerste prijs door zijn laatste partij te verliezen (en was daar volgens vader Peter niet blij mee; zes jaar jong en dan al zo’n winnaarsmentaliteit!), maar met zijn tweede plaats vergaarde hij voldoende punten om de leiding in het algemeen klassement te nemen, inclusief de bijbehorende leiderstrui! Ik vermoed dat we er binnen twee jaar een nieuw toptalent bij hebben op de club 😉

Voor mijzelf was er in de kloksimultaan tegen Sipke Ernst weinig eer weggelegd; ik speelde ongeconcentreerd en kon binnen 25 zetten de vlag strijken. Maar wat geeft dat op zo’n succesvolle dag als vandaag?

Alle uitslagen zijn te vinden op de NOSBO-site; foto’s (twee albums!) zijn te vinden op onze Facebook-pagina.