Assen 2 verrast Haren in de eerste bekerronde

Verslag: Sybrand

Assen 2 mocht 15 november in de eerste ronde aantreden tegen Haren. Haren is een club met een lange traditie, en bovendien sterke spelers. Hun eerste team bestaat onder andere uit doorgewinterde senioren als Anne Haitsma en Johan Mostertman. Ons tweede team bestaat voor een belangrijk gedeelte uit jeugd, en juist de confrontatie tussen jeugd en senioren maakt deze bekerwedstrijd bijzonder. Immers, Haren is de organisator van de Postillion Haren Challenger, een toernooi (zie http://www.schaakclubharen.nl/toernooi) waar met name de ontmoeting tussen aanstormende jeugd en gevestigde schakers centraal staat.

We hadden ons bij de Steiger om 5 voor 7 verzameld. Haren speelt relatief vroeg (half 8), en voor een bekerwedstrijd komt dat goed uit. Immers gelden er ten opzicht van de NOSBO competitie afwijkende regels (2 uur per persoon per partij, loten om kleur), en bij gelijke stand wordt er gesnelschaakt. Dat kan dus al met al best een latertje worden. Bij binnenkomst was ook Rieks al gearriveerd, zodat ons team compleet was en we om half 8 konden beginnen.

wij wonnen (?) de loting, waardoor bord 1 en 3 van ons met wit speelden.

Rieks speelde op bord 1 (met wit dus) tegen Anne Haitsma. Dat deed Rieks vanuit de opening heel handig, althans, hij kwam met een gezonde pion voor uit de opening. Anne was met zijn stelling hoorbaar en zichtbaar ontevreden. Maar Rieks wist de voorsprong niet te behouden.

Rond 10 uur zag ik naast mij op bord 3 ineens een uitgestoken hand van Andreas Tasma naar Gerbert. De partij was lange tijd in evenwicht.

Stelling na 20 …..Kg7:

Sybrand speelde op bord 4 met zwart tegen Johan Mostertman. Johan verraste met de opening 1. e4 c5 2. a3 ! d6 3. b4 Een speler van Haren meldde naderhand, dat Johan van professie psycholoog is, en graag psychologisch schaak speelt. Dat is in ieder geval gelukt, a3 was voor mij een verrassing 😀 Wit behoudt na afruil zijn d-centrum pion, waartegenover dan weer wel staat, dat zwart een vrije a-pion kan creeren, en deze kan proberen naar de overkant te brengen. Aldus geschiedde, de hele partij stond in het teken van de slag om de a-pion.

Tenslotte na enig gemanouvreer ontstaat de volgende stelling na 33….Dc5:

De laatste partij was van Gertjan met zwart op bord 2 tegen Paulo Valiente. Na de openingsschermutselingen stond Gertjan in het middenspel gewoon goed, zie de stelling na 20 …..De4:

Analyse. Waar ging het mis?

Al met al een mooie overwinning van Assen 2. Het vooraf gekoesterde sprankje hoop werd in een prachtige winst omgezet!

Het verslag van Haren, met mooie foto’s van Harry Gielen:

De uitslagen:

Haren              1839 - Assen 2            1738 1 - 3