Asser successen in Emmen en Eindhoven

Zaterdag 16 november was opnieuw een drukke dag voor de jeugd, want er stonden maar liefst twee toernooien op de kalender: het Grand-Prix-toernooi in Emmen, en in Eindhoven werd een heus NK afgewerkt!

In Eindhoven kwamen op het Open NK Rapid Jeugd twee Assenaren in actie. Tycho begon in de 2003-groep met 5 uit 5, maar trof daarna achter elkaar de drie favorieten: remise tegen Jonas Hilwerda, verlies tegen Rembrandt Bruil, en remise tegen Maarten Hoeneveld. Nog een overwinning in ronde 9 erbij, en Tycho eindigde daarmee op de ongedeeld derde plaats! Vincent begon in de 2001-groep met een knappe remise, verloor daarna helaas vier keer op rij, maar sloeg terug door zijn laatste vier partijen te winnen en eindigde dus alsnog op 50%. Klasse heren!

In Emmen was een grotere groep Assenaren aanwezig: zes clubleden en drie NotaBene-leerlingen. Van de 55 deelnemers kwam dus een zesde deel uit Assen, en ze namen weer een mooie voorraad prijzen mee!

In de A-groep was Jesper als tweede geplaatst en Abedin als vierde, maar de verhoudingen waren in de praktijk omgekeerd: Abedin stond in de eerste vier ronden alleen een remise af tegen favoriet Pieter van Foreest, Jesper liet anderhalf punt liggen. In de laatste ronde speelden ze tegen elkaar, en tot hun verbazing zagen ze op het naastgelegen bord Pieter onderuit gaan tegen Robin Bruins, die nog geen halfje had gescoord… Jesper greep vervolgens in prima stelling mis, maar Abedin had genoeg aan remise en nam het remiseaanbod van Jesper dus graag aan. Abedin dus toernooiwinnaar, en hij bleek ook nog de leiding in het algemeen klassement te hebben genomen! Jesper eindigde als gedeeld tweede, maar op SB-punten als derde. Nogmaals van harte gefeliciteerd beiden!

Brian had in de B-groep opnieuw zware tegenstand, begon wel met een overwinning, maar verloor daarna drie partijen achter elkaar. Gelukkig wist hij de laatste wel te winnen, maar meer dan een vijfde plaats (op onderling resultaat) zat er niet in. Volgende keer beter!

Tristan had ook al een zware groep, want hij mocht het in groep C proberen. De hele groep moest blijkbaar wennen aan het wat langzamere speeltempo (de eerste vier groepen bestonden uit zes deelnemers, met een tempo van 20 minuten p.p.p.p.!), want de eerste twee ronden waren in recordtempo afgelopen… Tristan kwam uiteindelijk tot 2 punten, een ongedeelde vierde plaats, maar hij was dicht bij een prijs: daarvoor had hij alleen maar van één van de drie die 4 punten haalden hoeven winnen…

Ook voor Lyne was het lange tempo in groep D een nieuwe ervaring, maar ze sloeg zich er uitstekend doorheen: 4 uit 5 betekende een gedeelde eerste plaats, maar helaas had ze de onderlinge verloren, dus werd het een tweede prijs. Toch prima gedaan!

Yoran deed voor het eerst mee, en werd in de E-groep ingedeeld. Zijn eerste partij verloor hij, maar al een ronde later mocht hij zijn allereerste overwinning op dit niveau noteren, en de vier punten die hij uiteindelijk behaalde bleken voldoende voor een gedeelde derde plaats, en op onderling resultaat de derde prijs. Klasse!

Uiteraard mocht Frank Nijmeijer als klassementsleider niet ontbreken, maar door zijn forse ratingstijging was de tegenstand wat zwaarder geworden. De eerste twee partijen in groep G gingen dan ook verloren, maar daarna was Frank warmgedraaid en stond hij nog maar een halfje af. Helaas met 4,5 uit 7 net geen prijs, maar dat is de volgende keer vast weer anders!

Tenslotte deden in groep H twee zusjes mee, Amira en Yinte Blommestijn. Yinte is de jongste van de twee, maar voorlopig wel de beste, want zij behaalde met 4,5 uit 7 een ongedeeld tweede prijs! Amira viel met een punt minder net buiten de boot, maar ook dat is een prima score. Benieuwd of zij ook vaker mee gaan doen!

In totaal 5 prijzen gingen dus vanuit Emmen mee naar Assen (en uiteraard ook nog één vanuit Eindhoven!). Volgens mijn berekeningen staat de teller na drie Grands Prix al op 15! Waar gaat dat eindigen?

Linkjes: Open NK Rapid Jeugd, Grand Prix Emmen (verslag op de ESG-site, foto’s op Facebook).