Assen 2 veel te sterk voor Van der Linde 2

Verslag: Sybrand

Op 29 november ontving Assen 2 onze Winschoter schaakvrienden van Van der Linde 2. Omdat iedereen om half 8 reeds aanwezig was, werd besloten om iets eerder dan kwart voor 8 te beginnen omdat onze gasten nog een terugreis hadden, ook al is het dan vrijdag. Nadat wedstrijdleider Martin van Velzen zijn praatje had gehouden inclusief uit zijn hoofd de voornamen van alle spelers van de tegenstander daalde de rust neder rond 20 voor 8 en was iedereen in diep gepeins.

Iedereen? Nee, niet iedereen.

Assen-5 speelde in dezelfde zaal, en aan de gespannen gezichten was te zien, dat de spelers in afwachting waren van de komst van Sissa-7, het damesteam van Sissa. Nadat ook deze (nipt) op tijd waren aangekomen en de blauwe (raindropchess) dames op tafel waren gezet, werd ook daar de strijd aangevangen.

Na een uurtje was de stand op de borden redelijk gelijk. Sjoerd stond met zwart op het eerste bord al iets beter qua pionnenstructuur en loperpaar, dat zag er hoopvol uit. Inderdaad was Sjoerd de eerste die zijn partij op het droge trok. Een klein uurtje later met zwart aan zet:

Ook Sybrand stond met wit op bord 6 snel beter.

Gertjan was als derde klaar om 10 over 10. De partij heb ik niet gezien, hopelijk volgt deze nog (3-0).

Wout speelde op bord 2 met wit een mooie partij tegen Jarek Krawczyk. Wout kwam sterk uit de opening, kon een mooie aftrekaanval opzetten, maar Jarek wist zich hieruit knap te redden. Om vijf voor half 11 werd tot remise besloten (3,5-0,5).

Het winnende punt werd binnengehaald door Silvia met wit op bord 8. Zij speelde tegen Gerko Vieregge een strakke partij. Stelling bij zet 14 van zwart.

Silvia van der Werff – Gerko Vieregge

En toen ging het hard. Nog drie borden aan het spelen. Kenneth stond zorgelijk. Hij had een pion van de tegenstander naar rij 5 laten oprukken zonder een pion om deze af te stoppen, en stond een stuk achter. Hoe het ging heb ik gemist, maar de verbazing was alom toen Kenneth kwam melden, dat hij remise had gemaakt !? Zijn analyse volgt 😀 (5-1)

nagekomen analyse Kenneth:

Rieks had een zware avond tegen Johan Dijkstra. Schrijver dezes heeft in het Groninger hemelvaarttoernooi vorig jaar van Johan verloren in een siciliaan. Johan meldde toen, dat hij een boekje had bestudeerd How to beat the Sicilian met handige tips zoals Als de koning nog in het midden staat, gewoon offeren. Vooraf had ik mijn pijnlijke aanvaring met Johan zijn huisvlijt al met het team gedeeld, en kennelijk dacht Rieks “dat zullen we nog wel eens zien” (of zou hij gewoon de mail niet hebben gelezen 😀 ), dus na het 1. e4 van Johan speelde Rieks gewoon 1. ….c5! , speculerend op de psychologische dreun die hij hiermee uitdeelde.

Johan Dijkstra – Rieks Taal

Weer was Gerbert de laatste die (met zwart op bord 5) nog aan het schaken was. Ook nu een koningsaanval op de stelling van de tegenstander, en ook nu dreigend mat achter de paaltjes. Dit keer speelde Gerbert echter ergens g6 tussendoor, zodat de omstanders wat rustiger konden toekijken… Een opmars van de witte b-pion mocht niet meer baten, en Gerbert wist het laatste punt binnen te slepen (7-1).

Jan de Lint – Gerbert Leeftink

Zo mochten we al om kwart voor 11 een monsteroverwinning van Assen-2 noteren. Natuurlijk, ook door het ratingoverwicht van 175 punten gemiddeld per bord, maar toch, een hele goede prestatie. Op basis van rating was een 6-2 verwacht, en dus hebben we een hele goede prestatie neergezet. Wellicht hebben we aan het einde van het seizoen de bordpunten hard nodig om onze promotie-ambitie te realiseren!

Volgende week de (uit)bekerwedstrijd tegen Sissa-5, daarna de week erop de uitwedstrijd tegen Hoogeveen-2!

De cijfers:

Assen 2              1718 - Van der Linde 2     1539 7  - 1