Assen 2 met belgische GM verslaat Sissa 5

Verslag: Sybrand

Het was een heel gepuzzel. Een bekerwedstrijd uit, een nosbo wedstrijd tegen Hoogeveen 2 op 10 december, 2 partijen werden vooruit gespeeld op verzoek van Hoogeveen. Besloten werd om Gerbert vooruit te laten spelen, hierdoor kon hij niet in de beker tegen sissa meespelen, wat wel de aanvankelijke planning was.

Begin van het seizoen had onze belgische clubgenoot Mark (initialen: GM) Jager aangegeven, dat hij wel mee wilde spelen als hij in Assen was, en in verband met Sinterklaas was dit het geval. Dit kwam bijzonder goed uit. Ondanks dat wij een aanzienlijk ratingoverwicht hebben, heeft de ervaring geleerd, dat een wedstrijd tegen Sissa altijd gevaarlijk is. Op bord 1 speelt bijvoorbeeld competitieleider Bart Romijn, en dat is een zeer geduchte tegenstander.

We verzamelden in de Steiger, en vertrokken om half 8 naar het denksportcentrum. Daar was Rieks reeds gearriveerd. Het was een gezellige drukte, drie teams van Sissa speelden thuis, en ook een Unitas team speelde. Een mooie indeling van deze bekerronde dus.

Als eerste was Mark klaar, hij speelde op bord 1 met zwart tegen Bart. Mark was vooraf gewaarschuwd voor het Morra van Bart, dus speelde hij op het 1. e4 1…..e5! Naar verluidt is er over en weer meerdere malen remise aangeboden en geweigerd, maar uiteindelijk werd de vrede getekend rond kwart over 10.

Als tweede was Rieks klaar. In een Siciliaan, met weer vele zetten theorie, trok Rieks uiteindelijk met wit tegen Jeroen Roelfs aan het langste eind. Om half 11 was de overwinning binnen!

Sybrand speelde op bord 4 tegen Famke. Na veel beter uit de opening te zijn gekomen verrekende ik mij, waardoor ik in het middenspel een pion verloor. Een remiseaanbod met een pion minder heb ik mede gezien de stand in de wedstrijd geaccepteerd.

Gertjan speelde alleen verder, met een zee van tijd op de klok tegen een paar minuten voor de sissaan. Gertjan had ook een geweldige aanval. Toen om half 12 een remiseaanbod kwam, dacht Gertjan 5 minuten na, vroeg de teamleider en accepteerde in betere stelling in belang van het team. Klasse Gertjan!

Een nipte overwinning, maar echt in gevaar zijn we niet geweest.

Na afloop natuurlijk een lekkere gehaktbal

De cijfers:

SISSA 5          1584 - Assen 2           1778 1½ - 2½