Assen 1 besluit 2013 met ruime overwinning en koppositie

De eerste KNSB-wedstrijd van Assen 1 in dit kalenderjaar was een uitwedstrijd tegen Oosten-Toren; die wedstrijd luidde toen het herstel van Assen 1 in, want na een zwakke eerste competitiehelft werd in Amsterdam met ruime cijfers gewonnen, en nog drie overwinningen later was toch nog de derde plaats bereikt. Nu is het december, zijn ook de eerste twee wedstrijden van dit seizoen in winst omgezet, en was in de laatste competitiewedstrijd van 2013 opnieuw Oosten-Toren de tegenstander, nu niet in Amsterdam maar in onze vertrouwde Steiger. Een mooie gelegenheid dus om de cirkel rond te maken!

Ivo kreeg dezelfde tegenstander als in februari in Amsterdam, maar nu met zwart; dat bleek een groot verschil, want waar hij toen nog met wit een redelijk soepel puntje mocht bijschrijven, zat er nu niet meer in dan remise:

Ik kwam niet fijn uit de opening en kon mijn stukken niet goed ontwikkelen.
Mijn tegenstander kreeg het initiatief hierdoor, waardoor ik moest verdedigen.
Dat lukte opzich redelijk en terwijl mijn tegenstander de hele partij beter stond, eindigde de partij uiteindelijk in zetherhaling en dus remise.

Frank kreeg een invaller te bestrijden (de sterkste Amsterdammer bleek niet mee te spelen), maar die was niet van plan zich zomaar bij een nederlaag neer te leggen: pas in het verre eindspel wist Frank het verschil te maken. Hij heeft de partij (minus de opening) zelf van commentaar voorzien:

Pieter won vrij snel een pion, maar moest een tijdje werken om de vis op het droge te krijgen:

Na een rustige opening kwam ik iets beter te staan en won met een klein trucje een pion. Mijn tegenstander kreeg daar wel activiteit voor terug, maar kon de druk niet goed vasthouden. Nadat ik mijn ontwikkeling had voltooid, kon ik rustig consolideren en stond ik in een eindspel nog steeds een pion voor. Vervolgens veroverde ik het loperpaar, en bleek het eindspel relatief makkelijk gewonnen.

Elmar was als eerste klaar, maar heeft de meeste tijd nodig om een stukje over zijn partij in te sturen… Misschien vindt hij het de moeite niet waard, want heel hoogstaand was de partij niet: de tegenstander gaf gewoon een stuk weg. Tja, soms heb je een lange partij, en soms doet je tegenstander zichzelf de das om!

Martin leed in Amsterdam de enige Asser nederlaag van de wedstrijd, en ook nu ging het niet goed:

Helaas een kansloze nederlaag voor mij 🙁 Eén ongelukkige beslissing in de opening (10… Pe7? ipv het juiste 10… Pgf6) deed me in feite de das om; mijn tegenstander kon simpel doorbreken op de koningsvleugel en me in 23 zetjes van het bord schuiven. Hopelijk speel ik in het Groninger Compacttoernooi en in het nieuwe jaar niet weer zulke partijen…

Paul speelde een voor hem nieuwe opening, en draaide in een dubbeltoreneindspel zijn tegenstander de duimschroeven aan:

Stelling na 36. h4

Maarten stond lange tijd hoogst verdacht, maar ontsnapte uiteindelijk met een blauw oog:

Mijn partij leek vrij rustig, maar nadat de dames geruild werden ging mijn tegenstander opeens met zijn vrije d-pion lopen en moesten mijn beide torens noodgedwongen naar de a-lijn. Ik wist de d-pion wel te winnen, maar in de tussentijd kreeg wit er ook een pion voor met een actievere stelling. We hadden beide twee torens, twee lopers en wat pionnen toen mijn tegenstander nog een pion wist te winnen. Volgens mij zag hij iets later stukwinst over het hoofd. Nog weer wat verder gaf hij mijn tweede toren ook activiteit en kon ik daardoor afwikkelen naar een remise-eindspel. Gezien het verloop van de partij was ik hier erg tevreden mee.

Arjan speelde tegen de topscorer van vorig seizoen (8,5 uit 9!), die ook dit seizoen nog zijn beide partijen had gewonnen. Op papier dus een zware kluif, maar Arjan (die van dit alles overigens niet op de hoogte was) speelde voortreffelijk en mocht na een blunder van zijn tegenstander zijn allereerste KNSB-overwinning noteren!

Ik speelde met wit een scherpe Siciliaan, waarbij zwart een pion op b2 meesnoept. In ruil daarvoor had ik activiteit, open lijnen en een koning in het midden. Met een klein trucje kreeg ik een toren en 2 pionnen voor twee lichte stukken. Zwart had echter wel het loperpaar dus ik moest druk blijven houden om de stelling in evenwicht te houden. Net toen m’n tegenstander alles aardig onder controle leek te krijgen overzag hij een tactische grap en won ik een stuk. Hij gaf gelijk maar op. M’n eerste volle punt met Assen 1!

En zo is dus ook de laatste wedstrijd van 2013 in winst omgezet. Op naar een hopelijk minimaal net zo succesvol 2014!

Assen               2016 - Oosten-Toren       1906 6 - 2
1. Ivo Maris           2231 - Theo Gosman        1907 ½ - ½
2. Frank van der Werff 2002 - Gerard Driessen    1697 1 - 0
3. Pieter Tromp        2162 - Wim Leene          1883 1 - 0
4. Elmar Hommes        2002 - Hank Hoving        1922 1 - 0
5. Martin van Velzen   2027 - Don van den Bergh  2013 0 - 1
6. Paul den Boer       1992 - Xander Giphart     1954 1 - 0
7. Maarten Dijkstra    1958 - Iwan Bonoo         1947 ½ - ½
8. Arjan Dwarshuis     1754 - Huub van den Bergh 1927 1 - 0

(We hadden trouwens een bijzondere toeschouwer: onze Belgische miljonair Mark was dit weekeinde in Assen, en speelde een avond eerder ook mee met Assen 2 in de NOSBO-beker! Ook leuk: Sybrand, Gerbert en Gerritjan kwamen na hun partij in de Haren Challenger nog even een kijkje nemen. Dat is nog eens club-betrokkenheid!)