Assen 2 stelt orde op zaken in Hoogeveen

Verslag: Sybrand

Assen 2 kende deze ronde een moeizame start. Twee partijen werden vooruitgespeeld, en het resultaat hiervan was, dat we de wedstrijd ingingen met een achterstand van 1,5-0,5. Wout speelde afgelopen vrijdag remise tegen Frans van Amerongen, Gerbert verloor van Anky Lunenborg, die vooruit speelde vanwege haar verjaardag op de reguliere speeldag. Frans kon hierdoor op de wedstrijddag optreden als wedstrijdleider bij onze wedstrijd en bij de wedstrijd Hoogeveen 1 – HSP/Veendam, de kraker van het seizoen uit de promotieklasse.

Dinsdag 10 december trokken de overige 6 in Hoogeveen de stand weer recht met een score van 5,5 uit 6, zodat de totale score 2-6 voor Assen 2 werd! Een kort verslag hoe dit ging:

Hans was de eerste die op bord 7 het punt pakte. Met wit een koningsaanval, oprukkende h pion, afruilen op g6, Dame naar h6 en spoedig uit. Mooie en strakke partij van Hans (1,5-1,5).

Een half uur later (20 voor 11) kon Sybrand op bord 4 het punt bijtellen. Vanuit de opening stond ik met zwart gedrongen, om niet te zeggen gewoon slecht, niet gerokkeerd, toren en loper nog in het hok. In het middenspel via een tussenschaakje de loper bevrijd, en uiteindelijk een pionnetje meer in een toreneindspel. Deze kon echter worden opgehaald door tegenstander Rene, maar hier beging hij een onnauwkeurigheid, waardoor een aantal pionnen moesten worden ingeleverd (1,5-2,5)

Tien minuten later waren de witte torens van Jan op bord 1 op de open koningstelling van Theo fataal.
Wit: Kg1, Te1, Te6, Lf4, pi a2, c3, c5, d4, e7, g2, h4; Zwart: Kh8, Te8, Tg4, Ph7, pi a7, b7, c6, d5, g3

Rond 11 uur werd bij Sjoerd op bord 2 de vrede getekend. Sjoerd kwam met zwart op het oog wat moeizamer uit de opening; koningen tegengesteld gerokkeerd, maar geleidelijk aan met name een zware aanval op de witte damevleugel.

Tegenstander Ton verdedigde zich taai, en na hier en daar wat afruil stond wit overwegend. In die stelling werd tot remise besloten (2-4).

Rieks was op bord 3 bezig met een geconcentreerde pot. Zo geconcentreerd, dat hij bij het en passent slaan van een pion zijn witte pion op het goeie veld zette, maar vervolgens een andere pion eraf nam. Dit werd 2 zetten later opgemerkt. De bijgeroepen wedstrijdleider Frans van Amerongen loste dit keurig op (verder spelen vanaf de gecorrigeerde en passant slag, extra tijd voor de tegenstander. Rieks pakte geleidelijk aan hier en daar een pionnetje mee, bracht zelf een pion naar de overkant, en ging met een toren meer het eindspel in.

Alleen invaller en tot voor kort vaste kracht van Assen-2 Gerard speelde nog rustig doorop bord 8. Hoe hij het heeft gedaan weet ik niet, maar hij stond toch behoorlijk zorgelijk in het middenspel. Maar plots had Gerard een dame tegen toren en loper, waardoor de stand toch meer in evenwicht oogde, zo niet dat Gerard zelfs beter tot gewonnen stond. Daarbij had Gerard een zee van tijd meer. Tino dacht met nog 5 minuten op de klok 4 minuten en 45 seconden na over een zet. Het vervolg laat zich raden, spoedig viel zijn vlag (2-6).

Assen 2 heeft met de 6 resterende borden de achterstand van afgelopen vrijdag weg kunnen werken. Maar deze wedstrijd geeft ook aan, dat ratingoverwicht niet alles zegt. Bij Gerard, Sybrand en Sjoerd hadden de scores toch een klein mazzelelement in zich. Een mooie en toch ook spannende avond, met veel gelijkopgaande partijen, maar die uiteindelijk toch in het voordeel van Assen werden beslist.

Afijn, na gedane arbeid is het goed rusten! De volgende ronde is Assen 2 vrij, zodat we in februari weer mogen aantreden, in de beker tegen Hoogeveen 1, en in ronde 6 tegen HSP/Veendam 2.

De cijfers:

Hoogeveen 2         1610 - Assen 2            1754 2 - 6