Ook Grand Prix Hoogeveen succesvol voor Assenaren

Eergisteren (11 januari) vond in Pesse alweer het eerste Grand-Prix-toernooi van het nieuwe jaar plaats, georganiseerd door SC Hoogeveen. Zo langzamerhand is er een vast clubje Assenaren ontstaan dat met zijn allen de Grands Prix afloopt; bijna de hele groep die aan het vorige toernooi (Grand Prix Schaakstad) meedeed was er ook nu weer bij (alleen Yoran ontbrak), en ook nu werden er weer mooie resultaten geboekt en prijzen binnengehaald!

Abedin en Jesper speelden ook nu in groep A, en mochten in de eerste ronde meteen tegen elkaar. Abedin wist die partij te winnen, verloor een ronde later wel van favoriet (en uiteindelijke winnaar) Bas de Boer, maar haalde uit de overige drie partijen twee punten, en dat bleek voldoende voor een gedeelde tweede plaats! Helaas werd dat op Sonneborn-punten een derde prijs, maar in ieder geval kan deze hem niet meer ontnomen worden! Jesper was minder in vorm, en had de pech dat het veld niet zo dicht op elkaar zat als in Groningen; toen werd hij met 2 punten gedeeld derde, nu zat er met een halfje minder niet meer in dan plaats 5…

Brian kwam opnieuw uit in groep B, waar hij ook nu een paar vaste tegenstanders trof. Deze groep bleek (met uitzondering van de top 2, die maar liefst drie punten boven de rest eindigden!) zeer aan elkaar gewaagd, en helaas bleek Brian net een keertje te vaak verloren te hebben om een prijs te kunnen pakken; met 3 uit 7 werd het op onderling resultaat plaats 6. Volgende keer beter!

Groep D werd het succes van de dag. Lyne en Tristan waren als vierde en zevende geplaatst, maar wonnen als enigen hun eerste twee partijen, waarna ze in ronde 3 tegen elkaar speelden. Tristan verloor, maar dat deerde hem niet, want zijn resterende partijen wist hij allemaal te winnen (al zat het vooral in de laatste partij even mee), en daardoor wist hij de groep met 6 uit 7 op zijn naam te schrijven! Lyne verloor na haar 3-uit-3-start twee keer, won haar zesde partij, maar verloor de laatste weer en was even bang daardoor buiten de prijzen te zijn gevallen. Gelukkig bleek al snel dat ze met twee anderen (waaronder haar laatste tegenstander) gedeeld tweede was geworden; ze hadden allemaal van elkaar gewonnen, en omdat Lyne als enige Tristan had verslagen had zij de hoogste SB-score, dus was ze alsnog tweede! Nogmaals van harte allebei!

Voor de NotaBene-afvaardiging was er minder succes weggelegd. Frank kwam in groep G niet verder dan 2 uit 7 en plaats 6, Amira behaalde in groep I evenveel punten maar eindigde een plaatsje lager, en Yinte kwam in groep H zelfs niet verder dan twee remises (al had ze de laatste partij kunnen winnen als ze met toren en loper tegen kale koning mat had kunnen geven…) en werd daarmee laatste. Soms heb je van die dagen, maar de volgende keer kan het weer helemaal andersom zijn!

Opnieuw drie prijzen dus, in totaal al 23! In maart gaat het circus weer verder (1 maart Roden en 15 maart ons eigen toernooi), maar tot dan zijn er genoeg andere wedstrijden, te beginnen met het NOSBO-teamkampioenschap C en D, volgende week zaterdag!

De uitslagen zullen nog op de NOSBO-site verschijnen; foto’s zijn te vinden op onze Facebook-pagina.