BSSK 2014: clubleden minder dominant dan vorig jaar

Zaterdag 1 februari was het weer tijd voor het Asser Basisschoolschaakkampioenschap; net als de voorgaande jaren was PABO De Eekhorst de plaats van handeling, en opnieuw werd er gespeeld in twee leeftijdscategorieën, met in totaal ruim 110 deelnemers.

In de Groene groep werd zoals gebruikelijk gestreden om de titels t/m 9 jaar, en net als de voorgaande paar jaren draaide de groep uit op een one-man-show, of in dit geval een one-woman-show: Lyne Bruggink (7 jaar!) volgde haar broer Tycho op door al haar partijen te winnen en was een ronde voor het einde al kampioen! Achter haar was het spannender: vier spe(e)l(st)ers eindigden met anderhalf punt achterstand op een gedeelde tweede plaats.

De prijswinnaars per leeftijdscategorie:

t/m 8:

1. Lyne Bruggink, 7 uit 7 (en algemeen winnares Groen!)
  2. Robin Kelder, 5,5 uit 7 (30,5 WP, 21,25 SB)
  3. Arjan Mulder, 5,5 uit 7 (30,5 WP, 21 SB)

9 jaar:

1. Marin Krebbers, 5,5 uit 7
  2. Tobias van Essen, 5 uit 7 (28,5 WP)
  3. Wouter Hoeks, 5 uit 7 (26 WP)

Een eervolle vermelding is er nog voor Laurien Mulder (8); ook zij behaalde 5,5 punten, maar viel op weerstandspunten net buiten de prijzen.

In de Blauwe groep werd gespeeld om de titels vanaf 10 jaar, en hier waren meer kanshebbers: titelverdediger Thijmen Bourgonjen (10, woonachtig in Delfzijl!) was er opnieuw bij, en gold samen met Floris Verkerk en Benide Bolumba (vorig jaar nog NOSBO-kampioen met De Veldkei), en clubleden Abedin Heij, Brian Elsinga, Tristan Post en Yoran Houweling als favoriet. De afgelopen jaren zijn er echter heel wat verrassende ontwikkelingen geweest, en zo ook nu!

Na 4 ronden hadden Thijmen en Abedin inderdaad nog alles gewonnen; Floris en Benide stonden na hun onderlinge remise in ronde 3 een halfje achter, Yoran en Brian hadden in ronde 3 en 4 van Thijmen verloren en Tristan (die niet geheel fit was) was al twee punten achterop geraakt. Abedin wist het onderlinge duel met Thijmen in ronde 5 knap in zijn voordeel te beslissen en versloeg de twee ronden daarna ook Floris en Benide, waarna niets zijn titel in de weg leek te staan. In ronde 8 moest hij echter met zwart aantreden tegen schoolgenoot Bo Zuidberg, die in ronde 2 van Benide had verloren maar verder alles had gewonnen, waaronder ook in ronde 7 tegen Thijmen! Een lastige tegenstander dus voor Abedin, en dat bleek: al snel stond Bo prima, en net toen Abedin dacht zich enigszins te redden, zette Bo hem mat! Daarmee waren beide heren ineens gedeeld koploper en was de verwachting dat de strijd op weerstandspunten beslist zou worden. Bo won inderdaad in de laatste ronde van Floris (en nog verrassend snel ook), maar… Abedin kwam niet door Luit van der Veen heen, ging met beiden nog een koning en een toren door tot de tijd op was, maar moest uiteindelijk toch in remise berusten. Daarmee werd Bo de verrassende winnaar van de Blauwe groep; Abedin deelde op een half punt achterstand de tweede plaats met Benide.

De prijswinnaars per leeftijdscategorie:

10 jaar:

1. Thijmen Bourgonjen, 7 uit 9
  2. Jonathan Sloots, 6,5 uit 9 (51 WP, 34,75 SB)
  3. Luit van der Veen, 6,5 uit 9 (51 WP, 32,75 SB)

11 en ouder:

1. Bo Zuidberg, 8 uit 9 (en algemeen winnaar Blauw!)
  2. Abedin Heij, 7,5 uit 9 (56,5 WP)
  3. Benide Bolumba, 7,5 uit 9 (51 WP)

De resultaten van de overige clubleden: Brian haalde ook 6,5 uit 9 maar had net te weinig WP voor een prijs, en Tristan en Yoran kwamen tot 6 uit 9.

De strijd bij de scholen ging weer tussen de drie grote Asser schaakscholen, en net als vorig jaar was De Kloostertuin oppermachtig, niet zo verrassend als je drie van de vier individuele hoofdprijzen pakt: met 29,5 punten werd zelfs een halfje meer dan vorig jaar gescoord! De Veldkei werd met vier punten minder tweede, Theo Thijssen met nog een puntje minder derde, en het tweede team van de Kloostertuin maakt het kwartet teams vol dat op 8 maart in Zuidlaren om de Drentse titel, en plaatsing voor het NOSBO-kampioenschap, gaat strijden!

Het bijprogramma was ook weer een groot succes: Jozias Hillenkamp kwam weer op bezoek met zijn Raindropchess-winkel (zie ook www.raindroptime.com), er kon gesnelschaakt worden tegen De Beer (Elmar Hommes), die ditmaal met dank aan Jozias ook prijsjes in de aanbieding had, het eerste bord van de Blauwe groep werd van commentaar voorzien, en er werd ook een simultaan gegeven, ’s morgens door Tycho Bruggink en ’s middags door René den Dekker. Zo hoeven de deelnemers zich geen moment te vervelen, ook niet als ze een keer snel klaar zijn met hun partij!

Eindstanden: BlauwGroenScholen
Foto’s: Facebook Schaakclub Assen, Peter Nijmeijer (ook met leuke filmpjes!)