We hebben geen haast. (Superstunt Assen 3 tegen SISSA 5!)

Verslag: Geert Douwe

Vòòr het publiceren van een verslag van een gewonnen teamwedstrijd,
check ik altijd eerst ff de website van het verliezende team.
Het is immers “gemakkelijker schrijven” als winnaar dan als verliezer.
Ook in dit geval werd ik niet teleurgesteld: op het SISSA-Forum vond ik een post van 01-02-2014 01.04 uur:
verloren 🙁

De wedstrijdleider had gisteravond een wedstrijdavond zoals je ze graag ziet:
beide teams mooi op tijd aanwezig in de speelzaal, opstellingen naar speelsterkte (dus geen tactische grappen), 2 teams die volop voor de winst gaan, geen incidenten, terechte en/of onterechte claims en geen tijdnoodduels.

Betreffende de speelsterke hadden de Assenaren gemiddeld meer dan 500 ELO-punten te overbruggen
(Assen III gem. 1133, SISSA V gem. 1677),
maarrrrr …………… gesterkt door o.a. Ivo’s leeruurtje van de vorige week, werd optimistisch de strijd aangegaan om 19.45 uur.

Hans moest op bord 1 gelijk al in de denktank toen tegenstander Bart (Romijn) achteloos het Morra-gambiet op het bord slingerde.
(Bart heeft deze opening op z’n repertoire staan dus kon de zetten vrij snel op elkaar laten volgen.)

Gerard speelde op bord 2 zijn geliefde Bird-opening (f4),
en ook bij Tycho op bord 3 verscheen het Morra-gambiet.

Er werden zo wie zo veel Sicilianen gespeeld, want ook bij Jesper op bord 4 meende ik contouren van één of ander e4,c5-systeem te herkennen.

Vincent op bord 5 speelde gezonde zetten met verdediging en aanval tegelijk en
Gerritjan op bord 6 speelde rustig geconcentreerd zijn partij tegen Famke. het enige dameslid van dit SISSA 5-team.
(Of je hierbij spreekt van een “vrouwelijke Sissaan” of van een “Sissazin”, is mij nog steeds niet helemaal duidelijk, maar dit terzijde) 🙂 ))

De Assenaren bouwden aan gezonde stellingen, met hier en daar enkele dreigingen, in de tussentijd ook de verdediging in de gaten houdend.

Inmiddels was het 22.00uur geworden en nog geen beslissing gevallen.

Oeps ………………. reuring op bord 3 !!!
Tycho, die probeert zijn oude agressieve speeltijd weer op te pakken, offert zijn Koningin tegen 2 stukken en nog iets.
mooi, mooi, mooi, ………. laat maar zien wat je kunt !!!
Het offer sloeg echter niet gelijk door en een half uurtje later keek hij tegen een stelling met een stuk minder aan.
Met opgeven is nog nooit een schaakpartij gewonnen, dus de strijd ging door, echter nadat toch wederom de kansen over en weer wisselden, moest Tycho zijn verlies van de partij erkennen.
0 – 1

Vincent had op 5 al lang de Toren van zijn tegenstander op c1 in het vizier, maar deze Toren werd op de c-lijn gedekt door de Dame op c5.
Op een gegeven moment kon Vincent een stuk op d5, ook gedekt door de Dame op c5, aanvallen, en ja, overbelaste Dame ….
Zou hij het zien ??????? en ja …………… HIJ zag het !!!!!
Tegenstander Flip zag het ook, maar pas toen het stuk geslagen werd, waarna hij es ff op z’n hoofd krabbelde en bedacht hoe het verder moest met een stuk minder.
Hij bouwde een paar “eeuwig-schaak”-dreigingen in , maar toen deze door Vincent knap omzeild werden, moest hij toch zijn meerdere in Vincent erkennen.
1 – 1

Jesper dacht er op een gegeven moment over om remise aan te bieden aan tegenstander Jeroen.
De stelling op het bord op dat moment, kon Jesper (bij goed spel) echter niet meer verliezen, en dat terwijl hij ook nog winstkansen had. Doorspelen dus.
En ja, dan gebeurt het hè ………… direct pionverlies. (Wel tegenover een dubbelpion bij de tegenstander, maar toch)
Dan, na een aantal zetten gedaan te hebben, biedt de Sissaan remise aan.
Jesper ziet voor zichzelf geen winstkansen meer en neemt het remise-aanbod aan. Goede beslissing !!!
(Een aantal aanwezige 1ste teamspelers later Jesper later zien dat er toch winstkansen voor hem waren, maar hij ziet het niet, dus had hij het in de partij ook niet kunnen zien. Goede beslissing dus, Jesper, en een leermoment !!!
1 1/2 – 1 1/2

Op bord 1 is inmiddels een Toreneindspel met centrumpionnen ontstaan.
Een moeilijk eindspel waarbij elke zet belangrijk is.
Er wordt nog hevig aangedrongen door beide spelers maar de partij eindigt in remise, met 2 “niet blije” spelers.
Hans: “Ik baal ervan dat ik de zetten in de opening niet kende”,
Bart: “Ik baal ervan dat ik niet gewonnen heb”.
THAT’S THE SPIRIT !!!!!!!! 🙂 ))
2 – 2

Bij Gerard wordt het ook remise, in een (volgens mij) “typische Voorintholt” partij.
Zo zag ik hem af en toe es zwaar met het hoofd in de handen zitten, dan weer met enige walging naar de stelling kijken om dan weer de handen omhoog te steken, zo van “hoe moet het nu weer verder”, etc.
“Toch had ik voortdurend het betere van het spel”, zo verzekerde hij me, toen ik na afloop van de partij m’n observatie deelde met hem.
2 1/2 – 2 1/2

Gerritjan had inmiddels zijn tegenstandster door ingenieus laveer- en vlechtwerk een stuk afhandig gemaakt en na een tijdje kon zij zijn aanvalsspel niet meer pareren.
3 1/2 – 2 1/2

Complimenten mannen voor het getoonde spel en hartelijk gefeliciteerd met de resultaten !!!!!!!! 🙂 ))

Op naar de volgende ronde:
maandag 17 februari 2014, Eelde/Paterswolde – Assen III

P.S. Hierbij ook nog ff mede-teamleider Petra gefeliciteerd met haar winst in de interne op deze avond. 🙂 ))

Assen 3                            1133 - SISSA 5          1607 3½ - 2½
1. Hans Smit                               - Bart Romijn      1717 ½  - ½