Assen – Denk en Zet

Geen reacties op Assen – Denk en Zet

Verslag: Sjoerd

Zaterdagmiddag 8 februari 2013: ons eerste team verdedigt de eerste plaats in de KNSB derde klasse A tegen onze gasten uit Hattem en Sven Kramer verdedigt duizenden kilometers verderop zijn Olympische titel op de vijf kilometer in Sotchi. Pieter regelt dat de TV aangezet wordt en trakteert en passsant bij aanvang van onze wedstrijd vanwege zijn 24ste verjaardag een dag eerder. Prima omstandigheden voor een gezellige middag.

Op bord zeven begon het niet voorspoedig. Elmar komt vrij snel in de moeilijkheden in zijn vertrouwde Leeuw. Om niet snel op achterstand te komen weet Elmar zijn partij lang te rekken, maar strijkt even na vieren de vlag.

Arjan krijgt de smaak te pakken, speelt degelijk en weet via sterk spel twee pionnen te veroveren. Kort na Elmar zijn verlies trekt hij de stand gelijk.

Even daarna buigt Maarten de stand om naar een voorsprong. Maarten laat zich niet van de wijs brengen door een aanval op zijn koningsvleugel, ruilt dames en wikkelt soepel af naar een gewonnen middenspel. Het commentaar van Maarten zelf:

Mijn tegenstander ging met een vroege aanval op de koningsvleugel te voortvarend van start en verloor hierbij een pion. Kort daarna werden de dames geruild en bleef een gewonnen middenspel over. Helaas liet ik hem terugkomen tot een gelijke stelling en won hij de pion terug. In plaats van een passieve stelling te krijgen besloot hij nog een pion te offeren. Dit bleek niet goed te zijn. Niet veel later won ik een stuk en daarna een kwaliteit, waarna ik een extra punt voor Assen 1 mocht noteren.

Ook Pieter staat goed en op het moment dat hij twee pionnen gaat winnen krijgt hij een remiseaanbod. Met een vluchtige blik consulteert Pieter de teamleider. Na een verplicht nummertje nee-schudden incasseert Pieter de twee boeren en schuift hij de partij rustig uit.
Het beslissende moment:

Ivo wint na de opening al vrij snel een pion en is zich ervan bewust dat hij scherp moet blijven. In het middenspel wikkelt hij af naar een eindspel met elk een toren, ongelijke lopers en nog steeds een pion meer. Ivo maakt er een manoeuvreertraining van en weet de buit inderdaad binnen te halen. Zijn eigen commentaar:

In de opening won ik al vrij snel een pion. Vervolgens ruilde ik een paar stukken en forceerde ik met een trucje een eindspel met allebei een toren, pionnen en ongelijke lopers. Ik had nog steeds de pion voorsprong en dacht dat het wel gewonnen moest zijn. Na heel wat gemanoeuvreer zette ik mijn tegenstander in een soort van zugzwang. Vervolgens won ik een stuk en de partij.

Paul speelt een stevige partij, niet wetend dat zijn tegenstander een rating heeft van iets meer dan 1500. Paul verbaast zich wel over onverwachte zetten en rond de tijdcontrole heeft hij een aanval met een stuk meer tegen drie pionnen. Zijn tegenstander noteert niet meer met minder dan vijf minuten op de klok en wordt vermanend toegesproken door de wedstrijdleider. Vanwege het increment van dertig seconden per zet moet je deze op blijven schrijven, een onbekend fenomeen bij deze KNSB-debutant. Na de veertigste zet maakt Paul het netjes af.
Paul schrijft zelf het volgende over het moment waarop zwart besloot een stuk te offeren:

Mijn tegenstander Hendrik Jan van Wijk was een invaller en speelde voor het eerst landelijk. Hij kwam wat minder uit de opening maar wist zijn openingsproblemen goed op te lossen. In het middenspel greep hij niet de kans om zijn achtergebleven pion op te lossen.

Op bord vijf voltrekt zich een klein drama voor ons. Martin lijkt niet lekker uit de opening te komen, maar krijgt in het middenspel, ondanks een pion achterstand, een prima stelling. In het late remise-eindspel geeft Martin echter pardoes een stuk en dus de partij weg.

Frank maakte zijn reputatie als puntenmaker en langschaker weer volledig waar. In een stelling met gesloten pionnenstructuur mocht hij aantonen dat hij met zijn overgebleven loperpaar meer kansen had dan loper plus paard. De wijze waarop hij die klus klaarde was een feestje om naar te kijken en het publiceren waard.
   Assen               2028 - Denk en Zet          1870 6 - 2
1. Ivo Maris           2193 - Muharem Mujkanovic   1996 1 - 0