Assen wint topper tegen Sissa 2

Verslag: Sjoerd

Aan de avond voorafgaand aan de topper Sissa 2 – Assen werd de volgende voorbeschouwing gepost op het Sissa forum:

Kedekedeng, kedekeng, kedekeng, kedekedeng! Tuuut Tuuut! Next stop: Assen!

Twee teams die alle vijf voorgaande wedstrijden hebben gewonnen. Andere teams in de klasse staan al op grote achterstand. Zijn onze helden tegen de druk bestand? Weet het keurkorps met de hoge verwachtingen om te gaan? Is er sprake van overschatting of nog erger, onderschatting? Een gerustellende gedachte is het feit dat het bestuur al op tijd heeft aangegeven dat voor deze ene keer het volledige clubvizier op het tweede gericht zal zijn. Ook financieel. Het tweede vertegenwoordigd vele SISSA dienstjaren en wordt dan ook als een belangrijke schakel gezien tussen de trouwe leden die in de NOSBO competitie acteren en de huurlingen die het eerste team soms dient op te trommelen om haar doelstellingen te behalen. Een prachtig kampioenschap voor SISSA 1 is in de maak, wat zou het fijn zijn als het tweede de aansluiting enigzins kan behouden om voor ieder lid een mooi speelniveau te garanderen. Tropische schaakverrassingen zijn te verwachten, verrassende debutanten ook, de temperatuur zal dit weekend dan ook oplopen, zie teletekst 704.

Kortom, een spannend duel, waarvan de winnaar een grote stap zet richting het kampioenschap en promotie! Zaterdagmiddag vanaf 13:00uur in het denksportcentrum!

Een prima duiding waarin de spanning duidelijk voelbaar is. Sissa besteedde daarnaast grote zorg aan de opstelling. De hoogste borden werden geshuffeld. Daar mochten punten verloren worden. Op de laagste borden wilde Sissa hun slag slaan. Wij besloten uit te gaan van onze eigen kracht.

Uiteindelijke uitslag:
Bord 1 – 4 Sissa 2 – Assen 2½ – 1½
Bord 5 – 8 Sissa 2 – Assen 0 – 4

Voordat het zover was moesten wij al vroeg in de wedstrijd een tegenslag incasseren. Paul speelde Frans tegen Geon Knol en gaf vlak na de opening pardoes een stuk weg. 1-0 achter dus.
Commentaar Paul: “Geon Knol wilde revanche voor twee jaar geleden, toen ik hem wist te verslaan. Toen was hij er niet helemaal met zijn hoofd bij, nu mis ik de tactische scherpte.

Geon Knol – Paul den Boer met zwart aan zet

Frank die normaliter vaak nog als laatste bezig is, werd al vroeg in zijn partij geconfronteerd met een tweetal offers.

Edim Salihbegovic – Frank van der Werff na 24… Te7

Kort daarna trok Elmar de stand gelijk door gedecideerd te winnen van Maarten Hemmes. Elmar kwam prima uit de opening, won een pion en wist zijn betere stelling op solide wijze in winst om te buigen. Niets om op af te dingen.
Commentaar van Elmar: “Ik mocht aantreden tegen Maarten Hemmes. In het Catalaans koos Maarten voor een wat ongelukkig plan. Dit ging van kwaad tot erger toen hij een pion weggaf. Ik wist gelukkig alle pogingen tot tegenspel te voorkomen en kon uiteindelijk het punt bijtekenen.”

Tot de eerste tijdcontrole was de stand gelijk. Op de rest van de borden zag het er gunstig uit. Meerdere toeschouwers wensten hun geld op Assen in te zetten.

De strijd bij Martin van Velzen en Casper Rupert ging gelijk op. Martin moest nauwkeurig verdedigen en deed dat met verve. De tijdnoodfase werd bijzonder spannend. Martin leek daarin aan het langste eind te trekken, maar Casper had goed gerekend en leek stand te houden. Bij de laatste zetten ging Casper echter lelijk in de fout, waardoor Martin op zet veertig met een vorkje de partij kon beslissen.

Maarten speelde tegen NOSBO kampioen Bert van der Marel een prachtige partij. Commentaar van Maarten: “Bert speelde op de Trompowsky een zijvariant die ik niet kende, Er ontstond een onorthodoxe stelling, maar na het iets mindere Pcd4?! kon ik het stuk verjagen en controle over de witte velden bemachtigen. Om een goede loper te behouden koos Bert ervoor zijn pion op b5 te offeren. Daarna kon ik dames ruilen, waarna ik objectief gezien min of meer al gewonnen stond, mede door de slechte pionstructuur op de damevleugel. Bert had zeker nog praktische kansen, maar naarmate de partij vorderde won ik nog twee keer een pion en daarna een stuk.”

In onderstaande stelling Maarten Dijkstra – Bert van der Marel won Maarten het stuk.

Pieter speelde tegen de enige jeugdspeler uit het team van de JSV en moest hard werken om door te breken in de verdediging van Lucas van Foreest. Lucas offerde echter een kwaliteit en kreeg hiervoor een vrijpion, die gestopt kon worden maar waarvoor Pieter nog wel een extra pion moet inleveren. Dit resulteerde in een eindspel, waarin wij vreesden voor een nederlaag, maar Lucas genoegen nam met remise.

Pieter-Lucas

Op het eerste bord kwam Ivo prima uit de opening tegen Eric Jan Walinga. Ivo speelde vrij vlot en ging op het juiste moment in de denktank. Een afwikkeling in het middenspel leverde een kwaliteit op. De afwikkeling naar het eindspel van toren met twee pionnen tegen paard met twee pionnen bleek echter niet te winnen. Ivo ruilde zijn toren tegen het paard waardoor zijn koning iets gunstiger kwam te staan, maar Eric Jan kon de deur net dicht houden, waardoor de partij in remise eindigde.
Hier het slot van de partij:

Het laatste bord was ook als laatste klaar. Arjan Dwarshuis speelde vorig seizoen ook al tegen Ernst Jan Pastoor in de eerste klasse van de NOSBO. Ernst Jan won toen. Dit keer mochten beide heren het twee klasse hoger proberen. Vanaf het middenspel trok Arjan het initiatief naar zich toe en wist een winnende stelling op te bouwen. Ernst Jan probeerde het nog wel, maar Arjan gaf geen krimp en wikkelde gedegen af.
De gedetailleerde uitslagen zijn:

SISSA 2                 2032 - Assen               2028 2½ - 5½
1. Eric Jan Walinga        1975 - Ivo Maris           2193 ½  - ½