Kloostertuin winnaar basisscholenkampioenschap na zinderende ontknoping

Door Sjoerd Homminga

22 maart werd in warenhuis Vanderveen te Assen de finale van het basisscholenkampioenschap voor Groningen en Drenthe gehouden. In drie halve finales hadden tien scholen zich geplaatst voor dit evenement. Vooraf waren GSV 1 uit Groningen en de Kloostertuin uit Assen – beiden winnaar van één van de halve finales – getipt als favoriet. De eerste drie scholen konden zich plaatsen voor de landelijke finale.

GSV 1 maakte haar favorieten rol in de eerste acht rondes volledig waar. Zij wonnen al hun wedstrijden en morsten slechts drie en een half bordpunt. De Kloostertuin speelde tweemaal gelijk en volgde met ingang van de laatste ronde met twee matchpunten en twee bordpunten minder. Een schier onmogelijke opdracht werd vervolgens werkelijkheid in de laaste ronde: De Kloostertuin won van GSV 1 met 3,5 – 0,5 en werd kampioen met 1 bordpunt meer. De strijd om de derde plaats was ongemeen spannend. Op gepaste afstand van de twee koplopers kwamen Antonius uit Sappemeer, Zaaier uit Delfzijl, De Akker uit Meppel en De Ekkel uit Eelde hiervoor in aanmerking. Door een klein foutje in de administratie ging na afloop van de middag De Zaaier uit Delfzijl met de derde prijs naar huis. Verificatie van de uitslagen maakte echter duidelijk dat Antonius uit Sappemeer hiervoor in aanmerking kwam. Een vervelend smetje op een verder prima verlopen schaakmiddag.

Het winnende team van De Kloostertuin uit Assen

De echte eindstand is:

Pos Naam (Plaats)                MP BP
1   Kloostertuin (Assen)         16 30
2   GSV 1 (Groningen)            16 29
3   Antonius (Sappemeer)          9 17,5
4   Zaaier (Delfzijl)             9 16,5
5   De Akker (Meppel)             8 16,5
6   De Ekkel (Eelde)              8 15,5
7   Krullevaar (Hoogeveen)        7 15
8   GSV 2 (Groningen)             7 14
9   Dom Helder Camara (Groningen) 5 14
10  Borgstee (Grijpskerk)         5 12

De volledige uitslagen zijn hier te vinden; een door Marcel Spanjer gemaakt foto album is hier te vinden.