Assen 2 loopt in thuishaven lichte averij op tegen Sissa 4

Verslag: Sybrand

Vrijdag 4 april kwam Sissa 4 op bezoek in de Steiger. De gasten kwamen iets te laat, omdat de pizza’s (genuttigd aan de markt in Assen, de kop van de vaart zeg maar) iets meer tijd kostten dan gepland. Wel smaakten deze overheerlijk moest beslist in het verslag meldde de voorzitter van de Nosbo. Bij deze Roland! Nu zitten daar 2 pizzeria’s, isola bella en bella Italia. Dus voor welke van deze twee de reclame is bedoeld, is niet geheel duidelijk.

Geheel tegen onze gewoonte in hebben we om 2 minuten voor 8 de klokken aangezet. Dit in verband met de sluitingstijd van 12 uur van ons thuishonk. De gasten namen dit sportief op en verontschuldigden zich voor de vertraging.

Dan de wedstrijd.

Na ongeveer 20 minuten valt de eerste beslissing al. Sophie Welling speelde met wit op bord 3 tegen Sybrand, en zag een offer over het hoofd op f2. Dit was drie zetten later “Shift F7” zoals ze dat vroeger in Turbotaal zeiden (ten onrechte overigens. Ik heb eens in de jaren negentig een directeur voor 100 man heel krachtig horen zeggen: “Dan is het voor mij echt Shift F7”. De hele zaal keek elkaar aan. Wat gaat hij dan printen? Shift F7 was de toetscombinatie in het toen populaire Word Perfect voor printen. F7 was voor beeindigen. Wist hij veel).

Als je als teamleider om 20 over 8 al klaar bent, dan wordt de avond lang. Ook vanavond. Vooral door de spanning rond de partijen overigens. Tussendoor gaf het mij wel de gelegenheid veel foto’s te nemen en de stand semi-live door te geven aan de uitslagen server. Ik wist zeker dat er geinteresseerden waren die de wedstrijd zo op de voet konden volgen.

Een uurtje of zo later kwam Wout langs. Of hij (met wit op 4) remise mocht accepteren. Vooruit maar weer. Nog 1 remise en het hele seizoen remise. Dat zal niet vaak zijn voorgekomen. Zeg dan maar eens nee als teamleider, dan voorkom je waarschijnlijk een historische gebeurtenis, en dat wil je niet. De slotstelling zat ook niet veel muziek meer in. (1,5 – 0,5).

Wout in gepeins

Sjoerd stond met wit op 2 een pion voor. Zetherhaling werd nog vermeden. Het bleek overigens een gambietpion te zijn, zo werd mij naderhand verteld. Dat bleek in de partij ook, zwart had het initiatief, en wist met een combinatie een stuk te winnen. Daarna geloofde Sjoerd het wel (1,5-1,5)

Kenneth speelde op 8 met wit tegen het hoogste gezag binnen de Nosbo. Dat schept natuurlijk verplichtingen. Het leek nog redelijk gelijk op te gaan, maar dat bleek schijn. De toren leek ingesloten te worden, maar via een matwending was groot materiaalverlies voor Roland niet te vermijden (2,5-1,5)

Rieks speelde een ongelukkige wedstrijd. Stond gedrukt, kwam er niet lekker uit, losse pionnen, en gaf een dame weg. Eindspel Dame tegen Loper en Paard. Dat deed hij nog heel redelijk, maar een Dame is toch echt sterker (2,5-2,5)

Rieks in zwaar weer

Rond half 11 nog 3 partijen. Hans stond op 1 met zwart gelijk, maar op het oog deed wit net wat betere zetten. Met een beetje geluk een halfje was de inschatting. Gertjan en Gerbert moesten het verschil gaan maken zo leek het. Gertjan stond gelijk, Gerbert had een mooi kansrijk offer in de stelling (met weinig tijd op de klok, dat dan weer wel). Zowel Gertjan als Gerbert kwamen lang om remise. Doorspelen was de boodschap.

Gertjan kwam er met zwart op 7 echter niet door, lostte wel de problemen op, maar winst zat er echt niet in (3-3).

Slotstelling bij Gertjan met wit aan zet. Hier is slechts remise nog mogelijk.

Nu werd het echt zorgelijk. Het mooie offer in de stelling bij Gerbert was toch niet winnend, en verloor natuurlijk de geofferde toren. Daar kwam weliswaar een paard voor terug, maar ja….als dat maar goed afloopt…
Met weinig tijd (denk toch ook aan de omstanders Gerbert, die krijgen een hartverzakking van zo weinig tijd) toch steeds de goede zetten vinden, knap hoor! Maar uiteindelijk toch net te weinig voor remise (3-4).

Hans op 1 met zwart had zijn iets mindere stelling toch weten te consolideren en zijn koning iets meer vrijheid gegeven. Dat leek toch echt remise te zijn. Maar wat deed zijn tegenstander nou….die dacht na en dacht na….en de voorsprong in tijd verdween, veranderde in een achterstand….nog 5 minuten…3 minuten ….1 minuut …10 seconden ….en de vlag viel. Ik krijg er toch nog een kwartier bij? Nee dus. Wat een ontsnapping (4-4).

De stelling vlak voor de (voor wit) fatale afloop. Niks aan de hand, partij in evenwicht.

We staan nu gelijk met ESG 2 en hebben een bordpuntje meer. In de laatste ronde op 12 mei gaat het in een rechtstreeks duel om het kampioenschap! Laten we met veel supporters naar Emmen afreizen en om de titel strijden!

De cijfers:

Assen 2          1773 - SISSA 4            1623 4 - 4