Ook zondagse Grand Prix Groningen succesvol voor Assen

SC Groningen organiseerde gisteren (13 april) bij wijze van experiment een Grand-Prix-toernooi op zondag, en dat experiment pakte niet slecht uit: 64 deelnemers, twee meer dan een maand geleden bij ons eigen toernooi! Onder hen ook vier jeugdleden van SC Assen en twee NotaBene-leerlingen, en zij zetten de goede lijn van de afgelopen toernooien overtuigend voort!

Tycho deed voor het eerst sinds zijn overwinning in Haren weer mee, vooral (naar eigen zeggen) omdat hij de strijd met Eelke de Boer en Jonas Hilwerda wel weer eens wilde aangaan. In de eerste twee ronden trof Tycho ze meteen allebei, en helaas ging het beide keren niet naar wens, en ook ronde 3 leverde geen overwinning op. Gelukkig werd dat wel remise, en met twee overwinningen in ronde 4 en 5 werd het toch nog (op onderling resultaat) een derde prijs!

Abedin kwam door het meespelen van bovengenoemde kanonnen voor het eerst in lange tijd niet in groep A uit, en dat bleek een geluk bij een ongeluk: vier overwinningen op rij, daarna een enigszins gelukkige remise, en nog een overwinning later was de eindoverwinning in groep B al binnen! Daarna was de concentratie bij Abedin zichtbaar weg, want de laatste partij liet hij helemaal lopen; gelukkig maakte dat voor de verdeling van de prijzen niet uit, maar een beetje jammer is het wel. Desondanks natuurlijk een prima prestatie; van harte gefeliciteerd Abedin!

Brian was als eerste geplaatst in groep C, maar had helaas zijn dag niet helemaal: hij begon met twee nederlagen, won daarna wel drie keer op rij, maar in de laatste twee partijen ging het weer mis, en daardoor zat er niet meer in dan een zesde plaats. Volgende keer beter!

Lyne speelde nog een groep lager (we hadden dus vertegenwoordigers in de bovenste vier groepen, dat is volgens mij niet al te vaak gebeurd!), begon met 2 uit 2, vervolgde met 1 uit 3, maar won ook haar laatste twee partijen en eindigde dus met 5 uit 7. Daarmee dacht ze derde te zijn geworden, maar het bleek tot haar eigen stomme verbazing zelfs goed te zijn voor de eerste prijs! Prima gespeeld Lyne, van harte!

De hoogst spelende NotaBene-ganger was zoals gebruikelijk Frank Nijmeijer, die uitkwam in groep F. Dat deed hij uitstekend; hij won een paar mooie partijen (zo versloeg hij als enige de groepswinnares!) en eindigde met 4 uit 7 samen met twee anderen op de derde plaats. De barrage verliep helaas niet naar wens; de eerste partij ging vooral vanwege Franks onervarenheid met snelschaken verloren, maar in de tweede partij kwam hij huizenhoog gewonnen te staan. Helaas bleek hij schaak te staan toen hij de matzet uitvoerde, waarop zijn tegenstander de winst claimde en ook deze partij verloren ging, en Frank buiten de prijzen viel. Hopelijk zit het de volgende keer wel mee!
(Nu ik echter de kruistabel (inmiddels gepubliceerd op de NOSBO-site) zie, blijkt Frank een hogere SB-score te hebben gehad dan de andere twee, en had die barrage volgens mij niet gespeeld, en de derde prijs aan Frank toegekend moeten worden! Dat zou niet de eerste keer zijn dit seizoen, dat er bij de verdeling van de prijzen iets fout gaat…)
(UPDATE: Peter meldde me zojuist via Facebook dat Frank inderdaad derde had moeten zijn, en alsnog zijn prijs zal krijgen. Iedereen weer blij!)

Ook de familie Blommestijn was weer vertegenwoordigd, maar ditmaal alleen door Yinte, die in groep H uitkwam. Deze groep bestond uit 10 schakers, dus dat werd een zware middag! Gelukkig sloeg Yinte zich er prima doorheen; ze wist als enige de groepswinnaar te verslaan en eindigde met 6,5 uit 9 als derde, en als klap op de vuurpijl bleek ze ook nog een mooie schaakcomputer te hebben gewonnen bij de verloting na afloop! Weer een mooie stimulans dus, en hopelijk zien we Yinte (en Frank ook natuurlijk) over niet al te lange tijd ook op de club!

De oogst blijft dus groeien: de club heeft al 24 prijzen verzameld dit seizoen, en NotaBene ook nog eens negen! Nog drie Grand-Prix-toernooien staan op het programma, dus wie weet hoe groot de collectie nog wordt?

Resultaten (NOSBO)Foto’s (Facebook)